Vi er vant til, at læder kommer fra dyr, men den forestilling bliver vi nok nødt til at vænne os af med igen. For fremtidens alternativer er her allerede, og tendensen er klar: læder skal være plantebaseret og vegansk.

Senest har det traditionsrige, franske modehus Hermès, der netop er kendt for sine læderprodukter, meldt ud, at de introducerer deres eget veganske lædermateriale lavet af svampe, og nu vil danske Ganni – bogaktuel med coffee tabel-bogen ‘Gimme More’ – producere veganske, plantebaserede læderprodukter. Disse vil blive skabt af rester af vindrueskaller fra italiensk vinfremstilling, vegetabilske olier og naturlige fibre fra landbruget. Materialet hedder Vegea og introduceres i Gannis kollektioner som et led i en strategi om at udfase al animalsk læder i løbet af 2023.

“Læder er profitabelt nu, men det vil snart være lige så kikset som at ryge på tv. Selvom det gør ondt fra et kreativt og kommercielt synspunkt at udfase læder, er der ingen fremtid i det,” siger Nicolaj Reffstrup, stifter af Ganni.

Gannis SS22-kollektion, der lander i butikkerne til foråret, er startskuddet på en forpligtelse om at stoppe brug af animalsk læder i alle ready-to-wear-produkter og indeholder derfor ingen læderprodukter, hvad tøjet angår. Derudover præsenterer kollektionen tre par sko skabt i Vegea-materialet, men selvom Ganni oplever stor efterspørgsel på dem, er det ikke en idé, der er opstået i regnskabsafdelingen.

“Læder udgør knap en tredjedel af vores omsætning, og vi har mange fantastiske læderprodukter, vi gerne ville lave, men det nytter ikke noget. Vi udfaser læder i løbet af 2023 for at nå vores CO2-mål på grund af de høje niveauer af metan-emissioner fra kvæg. Det gør helt ærligt ondt, både fra et forretnings- og designperspektiv, og det bliver ikke bedre af, at de fleste store modeuger har haft læder på catwalken, men heldigvis vågner vi altid op næste morgen og er stolte af dét, vi har gang i,” siger han.

Mere Vegea, mere ansvarlighed

Ganni har tidligere oplevet vanskeligheder med at finde alternativer til konventionelt læder på grund af kvalitetsproblemer samt høje niveauer af plastik i tilgængelige alternativer, men Vegea lever op til Gannis standarder for holdbarhed og design, mens materialet indeholder en relativt lav mængde plastik sammenlignet med markedsstandarder. Der bruges ingen giftige kemikalier, tungmetaller eller andre farlige opløsningsmidler og produktionsprocessen følger EU’s miljødirektiv REACH.

Vi kommer da også til at se mere Vegea i Gannis kollektioner. Ganni arbejder nemlig nu på at udfase konventionelt læder i sko og tilbehør for fuldstændigt at kunne ophøre brugen af animalsk læder inden 2023.

Bevæger I jer væk fra jeres design-DNA ved at skifte til veganske læderalternativer?

“Det synes jeg ikke. Størstedelen af vores kollektioner – mere end 70 procent – består af certificerede, genanvendte og økologiske fibre. I fremtiden vil dette tal kun blive højere – det er over 90 procent for vores SS22-kollektion. Ansvarlighed er vores DNA, ikke en læderkjole,” slutter Nicolaj Reffstrup.

Ganni-genbrug er en millionforretning – men ikke for Ganni selv