Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Verden er i dig david stjernholm
KULTUR, KULTURANBEFALINGER

“Den er gratis, smuk, skræmmende, fortryllende og fortættet”: Læs ugens kulturanbefalinger af direktør Ane Lynge-Jorlén

En tur i skoven, bevægende litteratur og eksperimenterende, tungsindig musik. Designers' Nest-direktør afslører de inspirationskilder, hun bruger i sit arbejde.
En tur i skoven, bevægende litteratur og eksperimenterende, tungsindig musik. Designers' Nest-direktør afslører de inspirationskilder, hun bruger i sit arbejde.

En udstilling på Charlottenborg, en dansk digtsamling og et neofolk-band, “der roder op i det tunge dyng”. Dét er nogle af denne uges kulturanbefalinger af direktør i Designers’ Nest, Ane Lynge-Jorlén. I Designers’ Nest arbejder hun med modebranchens vækstlag, og derudover bedriver hun bestyrelsesarbejde, som kan lægges til det allerede lange cv i mode- og mediebranchen; hun har blandt andet udgivet bøger om mode internationalt, været mangeårig underviser på diverse universiteter og designskoler, podcastvært på ‘Modestof’ og skribent og modeanmelder på Weekendavisen.

Sidste år vandt hun en ‘Elle Style Award’ i kategorien ‘modeformidler’ for sit dedikerede arbejde med at bære unge talenter i modebranchen frem i lyset. Disse dage foregår udvælgelsen af årets ti nordiske finalister til Designers’ Nest, der skal vise deres arbejde på et fælles show til Copenhagen Fashion Week. Fashion Forum giver dig her aktuelle anbefalinger til kulturstof, som inspirerer Ane Lynge-Jorlén.

Har du besøgt nogen inspirerende udstillinger for nylig?

“Udstillingen ‘Verden er i dig’ på Kunsthal Charlottenborg viser, hvordan kroppen hænger sammen med verden i et crossover mellem videnskab og kunst. Den giver én noget at tænke over – særligt spændende er dets fokus på genetik, og hvordan vores DNA påvirkes af livsstil. Jeg er i det hele taget meget begejstret for kundskab og håndværk og folk, der har brugt en menneskealder på at lære at formgive og betvinge materialer. Derfor synes jeg også, at udstillingen ‘Hermès in the Making’ i Dansk Arkitektur Center var spændende. Man kom helt tæt på sadel-, taske- og handskemagere og deres hænders arbejde med materialer. Ellers vil jeg anbefale at gå ud i skoven. Den er gratis, smuk, skræmmende, fortryllende og fortættet – jeg føler mig ydmyg og lille – man skal måske bare ikke have set ‘Kastanjemanden’ lige inden. Den er ellers imponerende i al sin grusomhed og dystre æstetik.”

Kaitlynn Redell, Not her(e) (table), Not her(e) (stuffed animal), Not her(e) (rocking chair), 2016-2017. C-prints. Udlånt af kunstneren. Pressebillede fra Kunsthal Charlottenborg.

Hvad har du læst på det sidste?

“Jeg har lige læst Malou Tüxens digtsamling ‘Den sidste spiral’, som ramte mig lige i den søsterlige solar plexus, og jeg grinte og græd med. Det er en elegant og skrøbelig balancegang på kroppens længsler, forfald og (selv)pinsel, moderskabet, kærligheden og den eksistentielle sorg. Jeg fangirl’er ret meget på hende. Lang tid efter alle andre har jeg endelig fået læst Stine Pilgaards ‘Meter i sekundet’, og det er længe siden jeg har været så bjergtaget af en bog. Sproget, formen, humoren og det begavede sociale portræt af en bramfri tilflytter i Vestjylland med nye venskaber i horisonten! Ellers er jeg i gang med at læse Maria Kjær Themsens ‘Berørt’, som er en gennemgang af dansk kunst i det nye årtusinde. Det er virkelig kvalificeret læsning af danske kunstnere, udstillinger og retninger, hvor jeg selvfølgelig kendte dem inden, men slet ikke har været lige så klog på som efter læsningen.”

Hvad hører du af musik for tiden?

“Jeg lytter en del til de svenske musikere Jacob Haage og Sarah Assbring, som har lavet fantastisk musik til en danseforestilling på Dramaten i Stockholm. Det er blevet udgivet under navnet Riptide. Det er et instrumentalt, mørkt og lidt hjemsøgt lydbillede. Så har jeg opdaget bandet Heilung, som er det vildeste trip af en dyster, næsten oldnordisk, lyd, der minder om lige dele ritualmusik og low-tech heavy – det kunne være musik til en film om vikinger. De laver selv deres instrumenter, spiller på knogler og shamantromme og er iklædt gevir og hele pibetøjet på scenen. Dem gad jeg virkelig godt at se live. Jeg er nok mest til eksperimenterende og tungsindig musik, der roder op i det tunge dyng.”

Ane Lynge-Jorlén
Portræt af Ane Lynge-Jorlén. Foto: Pernille Ringsing

“At forholde sig til, hvad der sker, er sket og potentielt kan ske, er vigtigt”: Silas Adler om kulturstof, der inspirerer ham