“Håndværk kan virke klassisk, men det er faktisk meget nutidigt": Hermès' produkter bliver ikke lavet af maskiner, men af mennesker
Lige nu er der verdenspremiere på udstillingen 'Hermès in the making' i Dansk Arkitektur Center. Vi har talt med det franske modehus' Olivier Fournier, da han var i København i sidste uge.I sidste uge åbnede det gamle, franske modehus sin udstilling ‘Hermès in the making’ og ikke hvor som helst: Verdenspremieren på den nye udstilling er nemlig placeret i Dansk Arkitektur Center i København.
Udstillingen formidler på levende vis Hermès’ 184 år gamle tradition for håndværk – og som navnet på udstillingen antyder, kan man blandt andet opleve modehusets håndværkere vise, hvordan produkterne bliver til. Ifølge Olivier Fournier, underdirektør for forretningsudvikling og sociale anliggender, er København det oplagte sted til at begynde udstillingen, der efterfølgende skal rejse verden rundt.
“Håndværk kan virke klassisk, men det er faktisk meget nutidigt. Og for at udtrykke håndværkets aktualitet er København, hvor modernitet og arv er så tæt forbundet, det perfekte sted,” siger Olivier Fournier, da vi møder ham i København.
Hermès har vist udstillinger om modehusets univers i mere end 20 år, men denne gang afslører virksomheden langt mere om fremstillingen af blandt andet sine ikoniske tasker, lædervarer, silketørklæder og ure.
“Vi har tilføjet flere nye højdepunkter, nemlig at vi reparerer objekter, at vi har materialer præsenteret, at folk kan lege med værktøjer og design. Det er et mere åbent rum,” siger Olivier Fournier og fortsætter:
“Vi afslører meget og viser, hvordan vores objekter, der er designet til at holde, er skabt ved hjælp af håndværksmæssige teknikker, men du får ikke alle de små hemmeligheder.”
Mennesker og følelser
Hermès har 51 værksteder over hele Frankrig, hvor de beskæftiger mere end 5.600 kunsthåndværkere, som er specialister i hvert sit håndværk. Det tager en kunsthåndværker 20 timer at producere den klassiske Kelly-taske, som er Hermès’ mest komplicerede produkt at lave, og derfor er der stor personlighed i arbejdet.
“Det er dét, vi gerne vil vise. Autenciteten og personligheden bag objekterne; de bliver ikke lavet af maskiner, men af vores kunsthåndværkere. Hver taske samles på arbejdsbordet af en enkelt håndværker
i en ‘one person, one bag’-tilgang fra det første til det sidste sting,” siger Olivier Fournier og påpeger, at det er den vigtigste del af modehusets historie og værdier. Kunsthåndværkerne ‘underskriver’ taskerne med hver sit unikke mærke, og ifølge Olivier Fournier kan kunsthåndværkerne kende forskel på egne og andres tasker, selvom de for ham er identiske. Virksomhedskulturen i Hermès bygger på en stolthed over at skabe produkter i den bedste kvalitet.
“Siden 1837 har vi haft et motto hos Hermès: kompromisløs kvalitet. Dét er det første skridt mod holdbarhed, og hvad der er holdbart, skal kunne repareres,” siger Olivier Fournier. Hermès reparerer op mod 120.000 tusinde genstande om året. Det handler om, at give taskerne deres eget liv og en følelsesmæssig værdi hos kunden.
“Hvert objekt er designet til at holde og blive smukkere med alderen, takket være den patina, de får med årene. Når du giver en taske videre fra bedstemor til datter eller barnebarn, bliver ikke kun tasken, men også affektionsværdien videreført,” siger Olivier Fournier.
Tradition og innovation
På trods af de stærke traditioner, der blandt andet betyder, at Hermès stadig håndsyer sine tasker, er modehuset ikke bange for innovation og nytænkning. I løbet af efteråret vil Hermès introducere et nyt materiale: mycelium-læder. Det nye materiale, der er udviklet i et samarbejde mellem Hermès og det San Francisco-baserede biotech-firma MycoWorks, er ikke lavet af kvæg, men af svampe. Olivier Fournier understreger, at det veganske materiales kvalitet og holdbarhed møder samme standarder som konventionelt læder, og at introduktionen af det nye materiale er i Hermès innovative ånd – det var trods alt Hermès, der som de første satte lynlåse i tasker i 1922.
“Vi har altid bragt innovation og nye materialer til Hermès. Vi har tidligere gjort det med tekstil, som egentlig ikke beregnet til tasker. Hvad angår innovation af plantebaserede materialer, handler det ikke om at udskifte læder, men at bringe nye materialer med høj kvalitet og holdbarhed til vores kreationsteam,” siger Olivier Fournier.
Det tog hele tre år at udvikle det nye mycelium-materiale, der kaldes Sylvania.
“Vi tog os tiden til at nå det niveau, vi gerne ville have. Lige nu er materialet til rådighed for vores kreationsteams til at udvikle nye objekter,” siger Olivier Fournier og vender tilbage til Hermès værdi om, at tradition og innovation ikke er modsætninger, men hinandens følgesvende.
“Du bør aldrig modsætte dig arv med innovation og design eller omvendt,” slutter han.
‘Hermès in the making’ kan opleves i Dansk Arkitektur Center frem til søndag den 24. oktober. Gratis adgang. Du kan læse mere om udstillingen her.