Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Den jordnære snak om bæredygtighed er på brandbureauets agenda

Hos Mørch & Rohde vil de gerne bidrage til den grønne omstilling, men hvordan bidrager man som strategisk og kreativt brandbureau til det? Hos bureauet er svaret et forum med plads til at dele viden og erfaringer og bringe bæredygtighedssnakken ned på jorden.
Hos Mørch & Rohde vil de gerne bidrage til den grønne omstilling, men hvordan bidrager man som strategisk og kreativt brandbureau til det? Hos bureauet er svaret et forum med plads til at dele viden og erfaringer og bringe bæredygtighedssnakken ned på jorden.

I start oktober afholdt det kreative og strategiske brandbureau Mørch & Rohde deres første version af et bæredygtighedstopmøde under navnet M/R Summit ’Down to Earth’.

Med talks med designerne Nikolaj Storm, Silas Adler og Louise Amstrup, der fortalte om deres respektive brands’ arbejde med bæredygtighed, et interview med Lauren Bartley, Head of Sustainability, Ganni, og til sidst et oplæg fra Veronica D’Souza, der tidligere var den primære drivkraft i Carcel, var der lagt op til ærlige snakke om de udfordringer, der kan følge med en grøn agenda. Fashion Forum har talt med Mørch & Rohdes CEO Sarah Rohde om det nye format, der er planlagt som et årligt event med skiftende tematikker.

Hvorfor vælger I som kommunikationsbureau at afholde et topmøde om bæredygtighed? 

“I Mørch & Rohde arbejder vi med bæredygtighed ud fra et kommunikationsperspektiv. Vi oplever ofte, at vores brands, og branchen generelt, har svært ved at kommunikere sine bæredygtighedsstrategier til forbrugerne på en down to earth-måde. Der sker så mange spændende ting med bæredygtighed i modebranchen lige nu, men vi følte, at der manglede et forum, hvor tilgangen blev mere håndgribelig, tilgængelig og i øjenhøjde, og hvor der ikke var tale om de meget overordnede strategier. Det skulle være en platform, hvor man turde italesætte de svære sider af arbejdet med bæredygtighed. Blandt andet fortalte Veronica D’Souza om sin konkurs med Carcel, og hvordan hun var så idealistisk, at hun glemte at få business-delen med.

De internationale brands leder efter en håndgribelig måde at implementere bæredygtighed på i virksomheden. Mange har overordnede strategier og KPI’er og mål, men hvad kan man gøre helt konkret? Der var det fedt at få eksemplet fra Ganni, som har fundet en måde at reducere deres plastforbrug i deres interne forsendelser, for det er helt håndgribeligt og nemt at implementere i sin egen virksomhed.”

Føler I et ansvar i forhold til modebranchens grønne omstilling?

“Vores hovedfokus er at skabe forbindelse mellem brand og forbruger. Samtidig mener vi også, at vi har et ansvar i branchen, hvor vi kan være et talerør og være med til at forene nogle mennesker, som vi har gjort det her.”

Talk med Nikolaj Storm, Louise Amstrup og Silas Adler.

Både Global Fashion Agenda og DM&T holder topmøder, og der eksisterer flere CSR-netværk blandt danske modebrands. Hvor skiller jeres event sig ud?

“Der har været en tendens til, at folk har holdt kortene meget tæt til kroppen og ikke turdet dele med hinanden. Hvis vi skal lykkes som industri, bliver vi også nødt til at hjælpe hinanden og åbne op og dele erfaringer, for ellers bliver vi ikke bedre.

Vi kan se hos vores internationale brands, at der er stor fokus på, hvordan man påbegynder en bæredygtig rejse. Vi sidder med flere større brands, som kigger på bæredygtige forretningsmodeller, men har svært ved at implementere dem. De aspirerer meget mod Skandinavien og tager hatten af for, hvor langt de skandinaviske brands er nået med den grønne omstilling. Derfor er det interessant at skabe et forum, hvor man mødes og diskuterer på tværs af landegrænser. Et forum, hvor internationale brands kan møde danske brands og få erfaringer og lære af hinanden. Vi så et ønske fra vores internationale kunder om at blive connected med skandinaviske brands, så de kunne lære fra dem og den måde, vi angriber bæredygtighed på i Skandinavien.”

Kommer bæredygtigheden og ansvarligheden til at gennemsyre jeres arbejde fremover?

“Vi kommer ikke til kun at arbejde med brands med en fuldstændig formaliseret bæredygtighedsstrategi. Selvfølgelig tænker vi over, hvordan vi kan forbedre vores indsats, men vi kommer ikke til at være helt idealistiske omkring det, så man ikke må være brand hos os, hvis man ikke kan leve op til x antal parametre. Vi er meget ærlige om, at vi ikke er bæredygtighedseksperter. Vi har en masse viden om, hvordan man skal kommunikere til forbrugeren, men vi kan ikke gå en supply chain igennem og fortælle, hvordan man som brand nedbringer sit CO2-forbrug.”

Hvad er tankerne bag, at I lagde jer dagen inden Copenhagen Fashion Summit?

“Vi så mod modeugen, hvor der hele tiden popper forskellige events og formater op, både på og udenfor den officielle kalender. Det kunne være interessant at undersøge, hvordan man kunne gøre noget lignende omkring det etablerede summit. Vi synes, at det har været lidt lukket om sig selv, og der har manglet de her guerilla-events omkring eventet, så det kunne blive en endnu federe uge.”

Hvorfor er det vigtigt at skabe bedre kommunikation om bæredygtighed?

“Vi har mange brands, som gerne vil lære at kommunikere om bæredygtighed til slutforbrugerne. Her giver det mening at finde ud af, hvordan kan man hjælpe hinanden med erfaringer. Hvis vi eksempelvis bare sænker priserne, har det en katastrofal effekt for producenterne, og det er vi nødt til at kommunikere ud til forbrugerne, så de forstår, hvorfor produkterne koster det, de koster. Vi har et fælles ansvar for at forklare forbrugerne, hvor stor effekt vores valg har på blandt andet klodens ressourceforbrug og arbejdsforholdene i produktionen. Så vores summit skal være en mulighed for at dele konkrete eksempler på, hvordan man forbedrer alt lige fra forretningsstrategier til kommunikationsplaner.”