Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Tise vil skabe kulturændring med humor: Hvert tredje tøjindkøb skal være genbrug

Danskerne køber for meget nyt tøj og for lidt genbrug, lyder det fra den nordiske genbrugsplatform, der vil ændre danskernes tøjvaner.
Danskerne køber for meget nyt tøj og for lidt genbrug, lyder det fra den nordiske genbrugsplatform, der vil ændre danskernes tøjvaner.

“3-2-1,” lyder det gentagne gange i en ny reklamefilm fra den nordiske genbrugsplatform Tise.

Den omvendte talrække skal få forbrugerne til nemt at huske budskabet i filmen: at hvert 3. tøjindkøb skal være 2ndhand, for vi har kun 1 planet. Kampagnefilmen ligner et af 1980’ernes TV Shop-programmer, hvis vært i denne parodiske udgave er den fiktive karakter Glinda, der på karismatisk og humoristisk vis leverer det tydelige budskab: vi bliver nødt til at købe mindre nyt og mere genbrug.

“De nordiske lande er overordnet set frontløbere, når det kommer til klimabevidsthed. Desværre afspejler det sig endnu ikke i vores tøjvaner. Derfor vil vi gerne slå et slag for, at vi også gør garderoben til en del af vores klimavalg. For det mest bæredygtige tøj er det, du allerede har i din garderobe,” siger Celine Schrøder Knauer, dansk landechef i Tise.

Tise, der allerede har fået godt fat i det norske og svenske marked, er kommet til Danmark, og siden app’en blev lanceret i 2016 har den fået to millioner brugere. Platformen ligner Instagram og er også en blanding mellem en genbrugsplatform og et socialt medie. Man kan blandt andet følge sine favoritshoppere og deres garderober, for eksempel influencere som Gekko fra ’Familien på Bryggen’ og Cecilie Haugaard – eller Cillemouse, som hun hedder på Instagram og her i app’en.

Tise kampagne reklame film 2021
Fra Tises nye kampagnefilm ‘3-2-1’. Foto: Tise

Flere danskere skal gå i genbrug

Ifølge en undersøgelse fra IDA er det kun 14 procent af danskerne, der ofte køber genbrugstøj. Med udsigt til en fremtid med stigende drivhusgasudledninger fra modeindustrien er der derfor brug for en kulturændring, mener Celine Schrøder Knauer.

“Vores målsætning er første skridt i en større bevægelse. Vi er vanedyr, og der skal meget til at flytte vores mindset til et punkt, hvor genbrug er det naturlige førstevalg. Men det er et godt udgangspunkt, at danskerne og særligt de unge er så klimabevidste,” siger hun.

At få flere med på genbrugsvognen er i tråd med klimaforskningen på området. I maj måned fremlagde samtlige danske universiteter og relevante erhvervsklynger fra mode- og tekstilbranchen en køreplan, der skal få industrien igennem den grønne omstilling. Den peger netop på, at branchen skal sænke al nyproduktion med 60 procent, og at indtjeningen derfra i stedet skal komme fra et service- og gensalgsmarked.

“Det meste af vores tøj når kun at blive brugt omkring 20 procent af den tiltænkte levetid, så der er masser af guld at finde på genbrugshylderne,” siger Celine Schrøder Knauer.

Du kan se reklamefilmen her.

Forskere klar med grøn 2030- og 2050-plan, men efterlyser finansiering