“Det er ikke altid, du lige kan genanvende en perle”: Pilgrim sætter mål på sin grønne omstilling
Smykkefirmaet lancerer ny kollektion af genanvendte materialer sammen med årlige mål for at skabe en cirkulær forretning.Genbrug er guld, kan forstås meget konkret, når man taler grøn omstilling i smykkebranchen. Tidligere har den danske smykkegigant Pandora fremlagt planer for en grønnere fremtid, og nu er turen så kommet til Pilgrim.
Med introduktionen af brandets første kollektion lavet af genanvendte materialer skyder Pilgrim de grønne strategier om en cirkulær forretning i gang. Den håndlavede kollektion hedder Leaf by Pilgrim og er produceret af minimum 75 procent genanvendte materialer. Den nye kollektion er et længe ventet skridt i Pilgrims arbejde med en grøn omstilling af forretningen. Det fortæller kommunikationschef Katrine Seifert Tiemroth.
“Vi har igennem længere tid arbejdet med alt det uden om produktet, men det har været ekstremt svært for os at komme i gang med selve smykkerne, for når man arbejder med belagte smykker, så er udfordringen en anden. Guldet og sølvet kan man sagtens genanvende igen og igen, men kernen af zink eller messing var noget sværere at finde en løsning på, for vi skulle finde ud af, hvordan styrken kan bevares,” siger hun. Men det lykkedes for Pilgrim. Kernen i den nye kollektion er lavet af 100 procent genanvendte materialer, mens de små dele rundt om indkøbes genbrugt eller genanvendt, så vidt det er muligt.
Initiativet er et led i en større plan om en grøn omstilling af Pilgrim, og kollektionen kommer da også sammen med nye årlige mål:
I 2022 skal 10 procent af alle kollektioner være lavet af minimum 75 procent genanvendte materialer, i 2023 er målet 30 procent, og i 2024 skal det gælde for hele 60 procent af kollektionerne.
“Det er ikke altid, du lige kan genanvende en perle,” siger Katrine Seifert Tiemroth om, hvorfor målet om genanvendt materiale lige nu ikke er højere end 75 procent.
Emballageløsning med bump på vejen
Indtil nu har Pilgrim arbejdet med at omstille sig andre steder i driften som at mindske, opsamle og genanvende vandforbrug i produktionen og finde den rette emballage, men den proces har ikke været uden bump på vejen. Først udviklede brandet emballage i bioplast.
“Men så fandt vi ud af, at det ikke var den bedste løsning i forhold til miljø og klima, for der findes ikke ordentlige genanvendelsessystemer til bioplast endnu,” siger Katrine Seifert Tiemroth.
”Vi blev i stedet anbefalet at udvikle emballage i 100 procent genanvendt plast,” forklarer hun. I dag produceres al Pilgrims emballage omkring smykkerne af genanvendt plastik.
Næste skridt for Pilgrim er en kortlægning af forsyningskædens udledning af drivhusgasser. Det danske smykkefirma har nemlig forpligtet sig til at benytte Higg-indekset til at udarbejde en bæredygtighedsprofil af virksomheden. Higg-indekset er en selvbedømmelsesstandard, der bruges til at kortlægge mode- og tekstilvirksomheders sociale og miljø- og klimamæssige bæredygtighedsniveau. Og det arbejde er allerede sat i gang, fortæller Katrine Seifert Tiemroth.
“Vi er ved at opsamle data for at finde ud af, hvad vi udleder i processen, for derved at kunne sætte os nogle mål for, hvor vi skal hen,” siger hun. “Vi kan sagtens close the loop på sådan noget som emballage, men vi vil så gerne gøre det på vores produkter – så det er næste skridt.”
Pilgrim fremlægger endnu et positivt årsregnskab trods turbulent 2020