Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
SPONSORERET

Mos Mosh: “Med dette digitale værktøj optimerer vi forretningen både internt og eksternt”

​​Når man som virksomhed ikke har egen it-afdeling, kan det være en fordel at anskaffe et branchespecifikt, standardiseret salgssystem frem for at investere i en specialudviklet løsning med tung vedligeholdelse. Mos Mosh har fundet en b2b-løsning, som skaber samspil mellem det fysiske og det digitale salgsmøde med kunden, og som samtidig optimerer på tidsforbruget.
​​Når man som virksomhed ikke har egen it-afdeling, kan det være en fordel at anskaffe et branchespecifikt, standardiseret salgssystem frem for at investere i en specialudviklet løsning med tung vedligeholdelse. Mos Mosh har fundet en b2b-løsning, som skaber samspil mellem det fysiske og det digitale salgsmøde med kunden, og som samtidig optimerer på tidsforbruget.

Stregkoder, man skal indtaste manuelt, gamle computersystemer og lookbooks som statiske pdf’er. Alt det er fortid for brands som Hummel, Mads Nørgaard, Tiger of Sweden, Björn Borg, Gant og Rabens Saloner, som har købt sig ind på en moderne salgsplatform skabt af virksomheden Colect. Også wholesale-virksomheden Mos Mosh har skiftet det gamle ud med den nye platform.

“Vi har fået et intuitivt og nemt værktøj, som har givet os mulighed for at optimere på interne og eksterne processer,” fortæller Ina Gaarde, der er IT og Business Manager hos den koldingensiske modevirksomhed Mos Mosh, der blev grundlagt af Kim Hyldahl i 2010. De har for nylig indgået et samarbejde med Colect, der hjælper modeindustrien med at favne den digitale udvikling. Mos Mosh har derigennem fået et nyt salgssystem til sine agenter, sælgere, distributører og b2b-kunder – en digital løsning, der er designet til modeindustrien, og som kan alt fra kollektionsfremvisninger til ordreplaceringer. Ifølge it-virksomheden selv kan platformen levere en tidsbesparing på op mod 50 procent, og at platformen leverer en betydelig tidsbesparing kan allerede efter tre måneder mærkes hos Mos Mosh.

“Vi har med det nye system kunnet anvende stregkodescannere til vores showrooms, så agenterne kan scanne udvalgte styles i stedet for at indtaste manuelt. Det er blevet langt mere convenient og tidsbesparende,” siger Ina Gaarde. Mos Mosh, som ikke har sin egen it-afdeling, ledte efter et standardiseret og simpelt system, som ikke krævede en masse tekniske ressourcer – og her faldt de over Colect.

Sådan ser forsiden ud for Mos Mosh i Colect b2b-app til iPad. Foto: Colect/Mos Mosh

På den måde blev den tidligere browserbaserede løsning udskiftet med iPads, og de trykte kataloger blev erstattet med interaktive lookbooks, der automatisk opdateres og fører kunderne direkte til ordren med de varer, de har udset sig. Ifølge Mos Mosh præsenterer det nye system produkterne på meget bedre vis.

“Vi havde en velfungerende løsning før, men vi går meget op i at bruge vores billedmateriale og se vores brand-dna gennemsyret i vores udtryk, samtidig med at vi gerne ville købe ind i en løsning, der er lavet til modebranchen. Et system, der er designet til specifikt at sælge tøj med forståelse for størrelser og længder,” siger Ina Gaarde og fortsætter:

“Der er en shop-by-lookbook-funktion, som er integreret i systemet og koblet op med produktdata. Så man skal ikke bakse med at ændre en pdf.”

Screenshot af shop-by-lookbook-funktionen, der gør købet nemmere og hurtigere. Med links til alle styles direkte i lookbook’en kan kunden tilføje varen til kurven, mens de kigger i kataloget. Foto: Colect/Mos Mosh

Udlandet kommer tættere på

Under coronakrisen, hvor butikker og showrooms har måttet være lukkede, har stort set alle brancher fået sat skub i den digitale udvikling. Det har også været tilfældet hos Mos Mosh, som har haft stor gavn af Colects platform.

“Det har løftet vores business på den måde, at det har givet også nogle flere muligheder. Under coronakrisen så vi, at det fysiske møde med kunderne i vores showrooms ikke kunne stå alene,” siger Ina Gaarde. Også i forhold til kunder, hvor den fysiske distance er stor – corona eller ej – er det en kæmpe fordel for begge parter af have et brugervenligt og inspirerende digitalt salgsværkstøj.

“Vi har en distributør i Australien med voldsomme afstande ud til kunderne, men det digitale gør det nemmere at nå dem,” siger Ina Gaarde, som også fortæller, at det er blevet nemmere at nå kunder fra steder som Island gennem digitale salg.

“Med den nye løsning kan vi nemmere lade kunderne komme ind i et digitalt rum – vi føler os ikke så begrænset som tidligere. Det nye system gør, at vi bedre kan gøre brug af vores content-materiale og præsentere os bedre over for kunderne,” siger hun. Under coronakrisen har det digitale mødested været en nødvendighed og en betingelse for salg – og det kan have sine ulemper.

“Hvis du taler med vores sælgere, så vil de rigtig gerne have indkøberne ind i showroomet. Når du har dem inde i showroomet og stemningen er god, er det nemmere at lave en større gennemsnitsordre. Der kommer mere afstand til relationsopbygning i den digitale verden,” siger hun. Men det har Mos Mosh en god løsning på; de har arbejdet med andre måder at skabe en relationsopbygning på, så der med den digitale oplevelse ikke går noget tabt.

“Vi gør det, at vi sender mødepakker, så kunderne fysisk får vores lookbook-materiale, en flaske cider og lidt snacks for at gøre det digitale lidt hyggeligt – og det virker,” siger Ina Gaarde.

Colects salgssytem giver overblik over alt fra kunder til kataloger og indsigt i salgstal og -analyser. Foto: Colect/Mos Mosh

Et digitalt point of no return

Spørger man manden bag Colect, er Mos Mosh inde på noget af det helt rigtige.

“Det digitale er kommet for at blive, men jeg tror også, at der er en form for social kontakt, nogle savner. Kombinationen af det digitale og det menneskelige hænger sammen, men branchen kommer til at redefinere sig selv,” siger Jannik Heide og påpeger, at den digitale del af salget understøtter og letter den fysiske del.

“Rejser kan nogle gange godt undværes, hvis materialet er lavet ordentligt. Du kan vise billeder, så du kan se tekstilernes vævning og mønstre. Vores platform strømliner fortællingen fra designeren til sælgeren og til sidst kunden, så du får en mere stringent information om det, der er relevant for dit brand,” forklarer han og understreger:

“Hvis du ikke har taget en beslutning om at gennemføre en digitalisering i din modevirksomhed, så skal du til at få det gjort.”

Det kan måske lyde både besværligt, dyrt og forpligtende, men i virkeligheden oplever Mos Mosh det helt modsatte.

“For os handler vores samarbejde med Colect i høj grad om, at vi ejer ikke noget – vi har bare købt en licens. Det tillader os at følge med udviklingen, og finder vi ud af, at der sker noget revolutionerende et andet sted, så kan vi bare opsige vores licens. Vi har ikke smidt en million eller tre efter den her platform,” siger Ina Gaarde, som oplever stor begejstring for platformen og dens brugervenlighed.

“Vi havde en dag en distributør, som spurgte til, om andre brands bruger Colects platform, for så ville hun måske også arbejde med dem,” slutter hun.

Artiklen er skrevet af Fashion Forum og sponsoreret af Colect.