Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, SPONSORERET

Tidsbesparing på op til 50 procent: Tech-virksomhed vil hjælpe modebranchen med digital salgsoptimering

Med speciale i digitale kollektionsfremvisninger og B2B-ordreplaceringer vil den internationale platform Colect.io sikre hurtigere vækst hos danske modebrands.
Med speciale i digitale kollektionsfremvisninger og B2B-ordreplaceringer vil den internationale platform Colect.io sikre hurtigere vækst hos danske modebrands.

“Siden marts, hvor brands og indkøbere ikke længere kunne mødes på traditionel vis, er behovet for komplementære og alternative løsninger steget voldsomt.”

Sådan fortæller Jannik Heide, Business Development Manager for platformen Colect.io, der er leverandør af digitale og mobile B2B-løsninger indenfor alt fra kollektionsfremvisninger til ordreplaceringer. De har for nyligt foretaget en undersøgelse blandt mere end 200 modevirksomheder fra hele Nordeuropa – heraf også et stort antal danske. Og heri står det klart, at krisen har givet branchen behov for især nye, digitale måder at salgsoptimere.

“Covid-19-krisen har helt sikkert forandret branchen for nuværende, men også for fremtiden. Fra den ene dag til den anden var det pludselig ikke længere muligt at fremvise kollektioner visuelt. En del brands har derfor måtte erkende, at der skulle tænkes nye alternative måder – som en af vores eksisterende kunder fortalte mig; havde de ikke haft et system som Colect, ville de virkelig have haft svært ved kommunikere med deres kunder, vise kollektioner og gennemføre salg som før. Og det har minimeret tabt omsætning hos dem under denne krise,” siger Jannik Heide videre.

Hjælp til at vokse hurtigere

Jannik Heide har da også selv flere års erfaring i modebranchen, blandt andet som medejer af brandet Journal, derefter i rollen som International Sales Manager hos Bianco Footwear. Han har derfor indgående kendskab til de udfordringer, der opstår i en krise som den, vi befinder os i nu.

En krise, der også betyder, at det mere end nogensinde før er til stor gavn, når et brand gennem Colect kan “hente store gevinster både i salgsprocessen, men også med en større effektivisering af de interne processer,” som han selv beskriver det.

Colect har en kundeportefølje bestående af mere end 400 brands og 86.000 detailhandlere over hele verden, som dagligt bruger deres ’koncepter’. Koncepter, der inkluderer både en Sales App til præsentation af kollektioner digitalt, indtastning af ordrer, ordrehistorik og sortiment, en B2B-webshop, der fungerer som en selvbetjeningsportal for et brands B2B-kunder, et digitalt showroom, hvor kunder kan analysere tidligere ordrer og lægge nye, samt konceptet ’Endless Aisle in-store Edition’, der også er en app, som giver selve butikspersonalet direkte adgang til et brands tilgængelige lagervarer. Alt sammen tiltag, der skal styrke modebranchens virksomheder og gøre det muligt for dem at vokse hurtigere gennem en mere effektiv udveksling af produktinformationer, kollektionspræsentationer, ordrebehandling og dataanalyse online. Noget, der ifølge Jannik Heide, er hårdt behov for hos mange brands netop nu, ikke mindst i en tid, hvor Covid-19 har ændret udsigten til den nye modeuge- og salgssæson, som står for døren:

“Med vores koncepter kan man som brand komme så ’tæt’ på kunden, som det er muligt, men digitalt,” siger han og fortæller, at de hos Colect også arbejder ud fra devisen om at opnå indsigt i, hvilke udfordringer, det enkelte brand står overfor, og dermed skræddersy og gennemføre løsninger til dennes behov. Han tilføjer:

“Der er for eksempel kunder, der foretrækker deres præsentationer i 2D, som vi kalder det, i form af specielt udviklede brand templates, hvilket betyder at kollektionerne kan ’bygges op’ til den enkelte wholesalekunde. Ved at have disse informationer nemt tilgængelig til dem, der skal bruge dem, anslås det, at den enkelte sælger kan spare mellem 30-40 procent af deres traditionelle administrationstid,” siger han og indskyder:

“Se det som en virtuel rejse gennem kollektionerne med udgangspunkt i det enkelte brands visuelle identitet.”

Remote-selling og nemmere kollektionsfremvisninger

Ét af de brands, der netop har set en idé i at digitalisere deres processer og derfor indgået samarbejde med Colect, er Hummel, som lige nu er ved at få sat deres salgsarbejde op igennem platformen.

“Med Colect får Hummel yderligere effektiviseret salgsprocesserne og kan nemmere præsentere deres kollektioner, både under salgsperioderne, men også i forbindelse med salg af lagervarer eller varer, der er på vej på lageret. Alle data er synkroniseret, og alle informationerne, eksempelvis marketingmaterialer, er tilgængelige for de rette personer,” siger Jannik Heide videre og fortæller, at Mads Nørgaard ligeledes er kunde hos Colect, hvor brandet blandt andet har haft stor succes med at udnytte de forskellige koncepter til at foretage remote-selling under Covid-19.

“Hos Colect er vi tæt på kunderne og brands, og vi har IT-partnere, eksempelvis RelateIT, til at varetage implementeringer og integrationer. Så er man som brand interesseret i at få digitaliseret sine salgsprocesser og arbejde mere effektivt, kan man kontakte Colect via undertegnede. Med kvalificeret dialog og sparring arbejdes mod en optimeret løsning.”

Artiklen er skrevet af Fashion Forum og sponsoreret af Colect.