Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Mark Tan står skarpere end nogensinde

Hvor han tidligere har været garant for det mere flagrende, kunstneriske, er Mark Tan nu trådt ind i virkeligheden.
Hvor han tidligere har været garant for det mere flagrende, kunstneriske, er Mark Tan nu trådt ind i virkeligheden.

Mark Kenly Domino Tan, Frederiksberg Rådhus, torsdag den 12. august klokken 14.00

Hvis nogen kan finde arkitektoniske perler, er det Mark Kenly Domino Tan, og dagens showlocation, Frederiksberg Rådhus tegnet af Henning Hansen og bygget i 1942-53, var ingen undtagelse. Her sad gæsterne dels ude i rådhusets svale atriumgård med sandfarvede mure, grønt græs og et smukt gammelt asketræ, dels inde i en festsal med Sienna-rødt, symbolbesat loft, træbeklædte vægge, marmorgulv, relieffer og glaslampetter.

Mark Kenly Domino Tan behøver næppe nogen større introduktion. Han har for længst placeret sig i toppen af det danske modehierarki med sine skræddersyede, grafiske looks og ofte i innovative materialer. Looks, som udvikler sig organisk fra sæson til sæson, så det er umuligt at sætte et årstal eller en årstid på det enkelte item; de føjer sig blot smukt til rækken og udvider den garderobe, kvinder og nu også mænd værner om og elsker. En garderobe, som gør det let at gå ud ad døren, fordi man er velklædt, uanset om dagen byder på møder eller en teatertur.

Mark Tan har da også et uhyre stærkt team omkring sig bestående af blandt andre chefskrædder Jesper Sabro og stylingansvarlige Samuel Drira, og de tre har til SS22 skabt endnu en overbevisende kollektion, ja, måske brandets mest tilgængelige og salgbare til dato.

Lad mig prøve at forklare hvorfor ved at vende tilbage til valget af location. Mark Tan åbner typisk døre ind til romantiske, ofte oversete, verdensfjerne, kunstneriske gemmesteder. Steder som det katedrallignende Universitetsbibliotek i Fiolstræde, det Pompei-kulørte Thorvaldsens Museum, et ramponeret loft i Carlsberg Byen, bagsiden af Det Kongelige Teaters Gamle Scene. AW21-location, som blev vist online på grund af Corona, var derimod en stor gammel betonhal, hvor modellerne bevægede sig hvileløst rundt som fluer i en flaske. Og nu, hvor verden åbner igen, og vi alle begynder forfra, har Mark Tan valgt at holde show på et rådhus. Ikke et hvilket som helst rådhus, selvfølgelig, men alligevel. En bygning, der har betydning for den samfundsorienterede borger, der tager del i sin samtid. Behøver jeg at nævne, at han som en af de få havde håndsprit og mundbind parat til sine gæster?

Og nu kommer vi til min pointe: Mark Tan er stadig inspireret af Asien og Afrika, og til dagens show fik vi både mindelser til Karen Blixens år i Kenya og til 1978-filmatiseringen af Agatha Christies ’Døden på Nilen’ med Mia Farrow, Jane Birkin & co., men der var langt mindre drømmeri, langt mindre flugt fra virkeligheden, end vi har set før.

Til gengæld fik vi det, som Mark Tan altid er garant for: velgennemtænkte skjorter, bukser, jakker, nederdele… ganske enkelt skrædderi, der føles nyt, skarpt og moderne, uanset om du hiver det ud af skabet i dag eller om fem år.

Showets første indgange var henholdsvis kridhvide og tone-i-tone sandfarvede med chokoladebrune læderaccessories i form af især bælter bundet stramt om livet. Her var safarijakker med utility-detaljer såsom dybe lommer, inklusive nogle lavtsiddende med ekstra lynlås, så de nærmest fungerer som taske, og her var bukser med indsnævrede, brede ankelstykker. De sandfarvede looks var flest med blandt andet toppe med tætsiddende læg langs skulderstykket og med eller uden brede ærmer sat til ankellange nederdele. Superbrugbare, superklædelige og typisk Mark Tan.

Trenchcoats og suits til både herrer og damer er af gode grunde også blevet lidt af en signatur for brandet, og til SS22 er de dels sødsuppe-rosa, dels grå, mens blazer-shorts-sættene er kulsorte. Til AW21 var alt temmelig oversized og bredt som et ønske om at skærme sig for verden. Til SS22 er bredden i stedet blevet til længde, hvilket giver mulighed for en smuk bevægelse i stoffet – og for at komme lidt tættere på hinanden.

Sidst, men ikke mindst, var der for at spice det hele lidt op også nogle indslag af blødt, chokoladebrunt ruskind og af en varm, næsten elektrisk orange, ikke mindst brugt på langærmede skjortekjoler i flere lag. De var stylet med kyselignende hatte, så de gav mindelser om ’A Handmaids Tale’ – endnu et hip til den mere samfundsbevidste borger?

Alt i alt var det en flot kollektion, som uden tvivl vil manifestere Mark Tan som leverandør af sikre, stilfulde, cool looks til dem, der tager deres garderobe seriøst. Vil man have det mere drømmende, flagrende, må man sætte en film på. For Mark Tan har for alvor meldt sin ankomst til verden.

Se hele showet her.