Han Kjøbenhavn er det bedste, dansk mode har at byde på – og det er next level
Med et vanvittigt show, hvor moden blev til kunst, beviste det københavnske brand sit værd som en international sværvægter i liga med Balenciaga og Mugler.Han Kjøbenhavn, Løngangstræde 20, onsdag den 11. august kl. 20.00
I en baggård i indre København venter en voksende gruppe mennesker spændt på at se Han Kjøbenhavns SS22-kollektion. Vi bliver ført op ad en trappe til syvende sal (elevatoren er helt gyseragtigt gået i stå) og træder ind på en mørk, meget varm etage. I et mørke kun oplyst af svagt neongrønt ovenlys føres gæsterne ad labyrintiske gange hen til deres pladser. Væggene er sortmalede og fyldt med graffiti, og der hænger sorte lagner fra gulv til loft.
Til lyden af trancy filmmusik, der lyder som en håbefuld scene i en dystopisk undergangsfilm, kommer modellerne gående langsomt rundt om hjørnet én efter én i en personlig og til tider outreret gang. Han Kjøbenhavn placerer beskueren i et fysisk kultursammenstød af de gamle haute couture-saloner og en dunkel teknoklub fra 90’erne.
Showet lægger hårdt ud med vilde, udfordrende styles som en totalt transparent, sort heldragt, der er både udringet og nedringet helt ned til navlen og samlet ved kraven i en choker af ruder af glitrende similistene. Blandt oversize jakkesæt i sort, vegansk læder og plisseret silke, lyser hele outfits i sølv pailletstof kollektionen op som en bjergtagende gulvlang gallakjole og en glitter-heldragt med tilhørende glitter-hijab. De keramiske hænder, vi så i Han Kjøbenhavns Milano-show, optræder igen denne gang, men på ny vis som uhyggelige sølvhandsker og sorte monsterhænder på hver side af en skuldertaske i sort læder med kædehank.
Det er egentlig ikke nødvendigt at tale om diversitet, for Han Kjøbenhavn prøver ikke engang. De lever og ånder deres mangfoldige univers, og de gør det bedre end alle andre. Menneskene både foran og bag kulissen er et community af gode venner, og modellerne er ikke castet for at kunne sætte flueben på en diversitetsliste. De er gennemført autentiske, og det er befriende at se et brand, der ikke desperat forsøger og fortaber sig, så man kan få lov til at gå op i tøjet.
Ligesom et vildt haute couture-lignende outfit i plisseret silke med en stor, organisk formet vifte på højre side af en sort, gulvlang kjole passerer forbi, slukker lyset, og musikken skifter til hårdere tekno-beats. Efter et øjeblik i bælgragende og velkoreograferet mørke, tænder lyset igen. Men i stedet for neongrønt er det ultraviolet, og pludselig lyser graffitien på væggene op med før usynlige budskaber, som eksempelvis det meget konkrete ‘HK SS22’.
Showet fortsætter ufortrødent. Alle outfits fortjener en udførlig beskrivelse, men lad mig bare sige: se showet online. Selv sådan er det en imponerende oplevelse. Man kan ikke sige, at Han Kjøbenhavn gemmer det bedste til sidst, for alt er nyt og syret, sejt og interessant, men så alligevel; det sidste outfit, båret af Nina Marker, er en foroven tætsiddende, sort læderkjole med gulvlangt skørt og knæhøj slids. Kraven er den gennemgående sorte, keramiske monsterhånd, der tager kvælertag om hendes hals. Beskrivelserne taler for sig selv, men det er et skræmmende stilet outfit.
Med Jannik Wikkelsø i spidsen som designer leverer Han Kjøbenhavn – og det tør siges på forhånd – denne sæsons vildeste, mest udfordrende og spændende show og beviser samtidig, at de hører til i en liga for sig – eller på månen, som de måske selv ville formulere det. Han Kjøbenhavn er ikke bare mode – det er kunst, der vækker følelser, og det kan mærkes helt ind i knoglerne. De er uden tvivl det bedste, dansk mode har at byde på lige nu. De sigter efter stjernerne, og med de rette betingelser vil de kunne skrive sig ind i international modehistorie på linje med sværvægtere som Balenciaga og Mugler.
Se hele showet her.