100.000 kroner. Uanset om man er nystartet eller etableret brand, kan det beløb gøre underværker på rejsen mod bæredygtighed. Og nu er chancen der igen:

For andet år i træk uddeler Salling Fondene sin bæredygtighedspris – Salling Future Friendly Fashion Award – for at belønne de brands, der går forrest i kampen for et bedre klima, og som er med til at skabe en mere ansvarlig modebranche. Brands fra hele landet kan nu ansøge om at komme med i puljen til at vinde hovedprisen som ‘Årets Brand’ samt 100.000 kroner eller ‘Årets Publikumspris’, der udløser en check på 25.000 kroner. Derudover vil fire danske designskoler – Det Kongelige Akademi, Designskolen Kolding, KEA og VIA – nominere en række af de mest bemærkelsesværdige nye talenter blandt deres studerende til årets ‘Talentpris’ på 25.000 kroner. Håbet er, at priserne kan være med til at skabe forandring i modebranchen.

“Prisen skal accelerere positiv forandring for en mere ansvarlig modeindustri som helhed, sætte fokus på bæredygtig omstilling, inspirere til nytænkning og gøre det nemmere for vores forbrugere at træffe mere ansvarlige valg,” udtaler Sallings direktør Marianne Bedsted i en pressemeddelelse. I hele uge 37, hvor priserne uddeles, sætter Salling samtidig fokus på ansvarlig mode med talks, paneldiskussioner og workshops i både Aarhus & Aalborg med eksperter og repræsentanter fra den danske modebranche.

Sidste år gik hovedpræmien, ‘Årets Brand’, til Artikel. Dengang var begrundelsen, at Artikel som relativt nystartet brand havde “taget favntag med nogle af tidens store problemstillinger gennem strategisk kollektionsarbejde, produktudvikling samt kundeforståelse”, og at brandets arbejde er med til “at markere dansk slow fashion som langtidsholdbart”.

Awardshowet finder sted den 16. september 2021. Læs mere om, hvordan du tilmelder dig konkurrencen her.