Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Han Kjøbenhavn fortsætter væksten og åbner butik i London

Røde tal på bundlinjen er blevet sorte i modevirksomhedens seneste årsregnskab. Et internationalt fokus driver væksten.
Røde tal på bundlinjen er blevet sorte i modevirksomhedens seneste årsregnskab. Et internationalt fokus driver væksten.

Det københavnske brand, der netop har været aktuel med sit herreshow under Milan Fashion Week, viser nu et forbedret årsregnskab for 2020, der byder på vækst og fortsat fremgang.

“Vi har i 2020 lykkedes med at balancere den usædvanlige situation omkring Covid-19 med det stærke fokus, vi har på at drive forretningen og brandet fremad,” siger administrerende direktør Daniel Søndergaard Hummel. Og det går godt for forretningen, hvis regnskab taler sit tydelige sprog:

Bruttofortjenesten vokser med en halv million fra 7,2 millioner kroner i 2019 til 7,7 millioner i 2020, mens resultatet før skat stiger fra et underskud på -525.000 kroner i 2019 til et overskud på 253.000 kroner i 2020. Efter skat ser tallene endnu bedre ud. Også her formår Han Kjøbenhavn at vende et minus til et plus ved at gå fra -628.000 kroner i 2019 til nu at lande et resultat efter skat på 253.000 kroner i 2020. Ledelsen anser da også det positive resultat for tilfredsstillende. Det kan man læse i ledelsesberetningen, hvor det uddybes, at brandet på trods af coronakrise og lukkede butikker alligevel har formået at styrke sin markedsposition med et øget salg og flere kunder.

Internationalt fokus skaber vækst

Han Kjøbenhavns deltagelse på internationale modeuger er en del af virksomhedens internationale drømme. Et fokus, som også betyder investeringer i en international ekspansion. Blandt andet derfor forventer ledelsen fortsat vækst og et endnu større overskud i 2021 – en vækst, som ifølge planen skal komme fra flere wholesale-kunder, øget salg via egen online platform og en ny flagship-butik, der efter planen skal åbne i London i løbet af årets tredje kvartal. Sammen med et særligt fokus på Storbritannien har det generelle internationale fokus allerede på nuværende tidspunkt vist sig at have en positiv indflydelse salget. Selskabets engrossalg af de kollektioner, der lander i 2021, har allerede vist markant fremgang. Desuden går modevirksomheden fremtiden i møde ekstra polstret med en egenkapital, der er løftet fra 1,6 til 1,8 millioner kroner mellem 2019 og 2020.

“Det er tilfredsstillende, at vi ser en fremgang på alle nøgletal taget corona-situationen i betragtning, samtidig med at vi ser stærke ud gående ind i 2021,” siger Daniel Søndergaard Hummel.

Han Kjøbenhavn viser sit næste show onsdag den 11. august under Copenhagen Fashion Week.