I denne uge åbner Pitti Immagine sin messe nummer 100 som den første fysiske messe i år. Fortezza da Basso danner ramme om det ikoniske Firenze-event, hvor man i år har valgt at slå de tre messer Bimbo, Filati og Uomo sammen. Men hvor messerne plejer at have en del danske brands blandt sine deltagere, blandt andet som en del af Scandinavia Manifesto, men også på både på den generelle herre- og børnemesse,  er det denne sæson alene børnebrandet Franck & Fischer, der tager til Italien.

“Den største ændring for os er at vide, hvordan man fortolker det marked, der forsøger at finde sin balance igen,” lyder fra administrerende direktør for Pitti Immagine, Raffaello Napoleone, da vi spørger ham, hvordan coronakrisen har ændret Pitti Uomo. I 2020 strakte man i messens ledelse sig langt og længe for at kunne afholde messen – blandt andet ved flytning af datoen – men den forestående messe er den første fysiske Pitti-messe siden januar 2020. Han fortsætter:

“Vores sektor har bestemt været meget påvirket af pandemien, men hovedsageligt af regeringens forbud mod at arrangere messer. De store ændringer påvirker ikke messen så meget, for vi har altid været agile i vores strategi,” lyder det fra direktøren, der erkender, at vi ikke kommer til at se det samme antal besøgende som præ-Covid-19.

“Før vi vender tilbage til det samme antal fremmødte, vi havde tilbage i januar 2020, er det nødvendigt, at pandemien er ryddet fuldstændigt, så vi kan se fremad på vores videre rejse med fuldstændig ro i sindet,” siger Raffaello Napoleone, der den 9. juni kunne præsentere i alt 362 brands på den samlede Pitti-messe, hvoraf 101 brands var ikke-italienske, og 47 deltager alene via den digitale platform Pitti Connect – en platform, der blev udviklet før pandemien, men som fik et ekstra spark, da den fysiske del lukkede ned.

Forstærket fokus på bæredygtighed

“Skal man tale om en positiv effekt af situationen, så er det, at man bliver tvunget til at interagere på en anden måde en hidtil for at fremskynde de udviklingsprocesser, der allerede var begyndt, og som er en del af vores DNA, men som nu bliver mere og mere presserende,” fortæller Raffaello Napoleone, lidt ufølsomt adspurgt, om han kan se nogle positive sideeffekter af krisen for messen.

“Spørgsmålet om bæredygtighed har for eksempel altid været vigtigt for os, men bliver nu et referenceelement for den fremtidige indstilling af vores arbejde.”

På messen finder man blandt andet et kurateret område med 15 brands med bæredygtigt omdrejningspunkt, mens Bimbo med talk-rækken ’I want to be green’ stiller spørgsmålene ’Er modens fremtid bæredygtig’ og ’Kan mode være bæredygtig og stadig være fashionable?’, der, trods det gode initiativ, bevidner, at man her er i et noget tidligere stadie af bæredygtighedsdebatten end herhjemme.

Med åbningen af Pitti denne onsdag åbner også sæsonen for messer og modeuger, der minder mere om tiden før, altså med fysiske møder, handel og shows.

“Vores forventninger skal konfrontere det marked, de er spejlet i: et fint udvalg af udstillere og købere, måske mindre antal, men af ​​høj kvalitet. Udbud og efterspørgsel har et enormt behov for at komme i fysisk kontakt igen og endelig overvinde skærmen, der har adskilt dem,” lyder det fra den administrerende direktør.

Hvad kan du som køber forvente af Pitti Uomo denne sæson?

“En ekstraordinær udgave af messen med et stort og fint udvalg af deltagende virksomheder, en stor motivation, positivitet og vilje til at genstarte med et stærkt skub mod fremtiden.”

Pitti Uomo afholdes i Firenze den 30. juni til den 2. juli 2021.