Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Soeren le Schmidt i nyt, stort projekt: “For at kunne vækste er man nødt til at tage nogle chancer”

I en tid, hvor fysisk retail er mere udfordret end nogensinde før, er han ikke i tvivl om, at tiden alligevel er den rette til åbningen af hans første butik. Vi har spurgt Soeren le Schmidt hvorfor – og hvad det siger om status for hans brand lige nu.
I en tid, hvor fysisk retail er mere udfordret end nogensinde før, er han ikke i tvivl om, at tiden alligevel er den rette til åbningen af hans første butik. Vi har spurgt Soeren le Schmidt hvorfor – og hvad det siger om status for hans brand lige nu.

Vi kender ham bedst for hans skræddersyede kjoler og jakkesæt, der er populære gengangere på den røde løber. Eller hans loyale showdeltagelse under Copenhagen Fashion Week, som altid er garant for både et nyt take på hans karakteristiske stil og en ditto celeber første række. Eller de seneste års mange og forskelligartede designsamarbejder med alt fra SofaCompany til Pilgrim og Belsac.

Men, som den seneste tids aktivitet fra den vidtfavnende designers side også vidner om, er Soeren le Schmidt ikke typen, der holder sig til ét projekt ad gangen. Langt fra. Og derfor kommer det da heller ikke som nogen stor overraskelse, at han nu kaster sig ud i et nyt stort et af slagsen: fysisk retail. For i en tid, hvor fysiske butikker er mere udfordrede end nogensinde før, og flere endda må lukke ned, gør han det modsatte og åbner sin første forretning. En forretning, der med inspiration fra et gammeldags skrædderi er placeret i gammel fredet ejendom i Strandgade på Christianshavn med kig til både Christiansborg og Børsen, og som kommer til at fungere som både systue, værksted, showroom og butik. Her vil han – udover sine egne designs – også sælge udvalgte Ecooking-produkter samt Lindberg-solbriller, ligesom at butikken løbende også vil danne ramme om mindre udstillinger vedrørende ovennævnte designsamarbejder.

Vi har spurgt Soeren le Schmidt, hvorfor han har valgt at kaste sig over butik nu, hvad han håber, at få ud af sin nye retailstrategi, og hvorfor han ser fordele i at lave netop dén form for forretning, der – ligesom en del andre modebrands har gjort det – nærmere handler om at skabe et multifunktionelt sted fremfor en traditionel butik.

Hvorfor har du valgt at åbne butik – og hvorfor lige nu i en tid, hvor fysisk retail er udfordret af både konkurrence fra online forhandlere og en stadig eksisterende coronakrise?
“Efter 2020, som uden tvivl har været et hårdt år for os alle, havde jeg et kæmpestort behov for at få mit kontor og showroom ud af mit private hjem, hvor jeg og mit personale indtil nu har arbejdet fra. Derudover stod jeg overfor pladsmangel og havde simpelthen brug for flere kvadratmeter. Selvom fysisk retail generelt er udfordret, tror jeg, at det er netop den fysiske del, som folk forbinder mig med og værdsætter. Jeg designer til hver enkelte kunde, og de kan komme med deres inputs, som jeg kan tænke ind i designet – det er svært online. Og efter et helt år, hvor folk kun har kunnet finde inspiration og shoppe online, kan vi også mærke, at kunderne savner det fysiske og det at se tøjet med både øjnene og i særdeleshed også med fingrene. Ens sanser bliver simpelthen bare stimuleret på en anden måde. Så for mig er tiden er helt rigtigt lige nu til at udvide forretningen med en kombineret butik, kontor og showroom.”

Hvad håber du at få ud af den?
“Måden jeg driver min virksomhed på, hvor vi ikke bare producerer en masse styles til lager, vil blive mere og mere synlig for folk. Man kan selv være med i designprocessen, vi tager mål af hver enkelt kunde og tager højde for vedkommendes ønsker og behov. Med andre ord håber jeg, at når man træder ind i butikken, træder man ind i et kreativt univers, hvor man får et lille indblik i, hvad der foregår i min hjerne. Jeg laver jo løbende en masse andre projekter end tøj – og disse projekter kommer ligeledes til at foregå herfra butikken.”

Butikken kommer ikke til at være en helt normal en af slagsen, men nærmere en hybrid mellem systue, værksted, showroom og butik; hvorfor har du valgt denne tilgang?
“Den kommer slet ikke til at være en hel ’almindelig’ butik, nej. Der vil selvfølgelig være nogle bøjler med tøj, der kan købes direkte, ligesom at udvalgte af mine samarbejdspartneres varer vil være at finde. Men butikken vil hovedsageligt fungere som inspiration, hvor kunder og stylister kan svinge forbi til en kaffe og søge inspiration til deres næste stykke tøj. Jeg elsker selv at få et indblik i ’maskineriet’, og jeg synes derfor også, det var en interessant tilgang til det at byde folk velkommen – både i butikken og værkstedet på én og samme adresse.”

At satse på noget så stort som din første butik vidner om, at det går godt – hvad er status for Soeren le Schmidt i dag som virksomhed?
“Jeg tror på, at det er vigtigt, at man tør udfordre sig selv. Og for at kunne vækste bliver man nødt til at tage nogle chancer. Jeg er af den klare overbevisning, at hvis omgivelserne er i top, så udføres arbejdet også det bedre. Og selvom 2020 var et hårdt år, hvor kunderne pludselig ikke skulle bruge pænt tøj, kan vi nu også mærke, at folk i den grad har et behov for at dresse up igen og gøre noget godt for sig selv. Så status lige nu er, at vi har travlt med diverse kundebestillinger, enkle nye og spændende projekter og så selvfølgelig planlægningen af den kommende kollektion og modeuge.”

Soeren le Schmidts nye butik har adresse på Strandgade 22, 1401 København K, og åbner den 1. juni 2021.