Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, SPONSORERET

Tidobling af omsætning på rekordtid: Social Commerce-strategi løftede ung webshop

En langsigtet markedsføringsstrategi, der tager hånd om hele kunderejsen. Sådan løfter du annonceringen af din webshop til nye højder, lyder det fra bureauet bSocial, der har hjulpet webshoppen Mille & Lykke til en mangedoblet omsætning.
En langsigtet markedsføringsstrategi, der tager hånd om hele kunderejsen. Sådan løfter du annonceringen af din webshop til nye højder, lyder det fra bureauet bSocial, der har hjulpet webshoppen Mille & Lykke til en mangedoblet omsætning.

520 procent. Så meget steg søgningen på smykkeuniverset Mille & Lykke, efter de havde gentænkt deres sociale medie-annoncering i samarbejde med Social Commerce-bureauet bSocial.

Smykkebutikken, der blev lanceret i 2018 og i dag har mere end 17.000 følgere på Instagram, var, da de startede med at annoncere, ret klassisk fokuseret på det direkte annonceafkast. Deres markedsføringsbudget var på det tidspunkt via et bureau dedikeret til at målrette dynamiske produktannoncer mod folk, der allerede tidligere havde besøgt webshoppen. Der blev ikke set på at få nye besøgende, og der blev ikke set på annoncernes ROI (return on investment red.) i det lange løb – en strategi, der hverken indfriede den omsætning eller opmærksomhed, som de to indehavere havde ambitioner om.

Derfor satte de sig et mål og kontaktede bSocial i februar 2020. Målet var, at de på ét år skulle fordoble deres omsætning. Det mål blev hurtigt nået, men krævede, at de ikke bare skulle se deres annonceinvesteringer i et mere langsigtet perspektiv, de skulle også investere langt mere i annonceringen, end de hidtil havde gjort, for at opnå det ønskede afkast.

Langsigtede mål og lavt hængende frugter

bSocials første indsats var at hjælpe Mille & Lykke med at identificere de kerneindsatsområder, hvor de hurtigst muligt ville kunne nå nye kunder og øge kendskabet til webshoppen. Det blev gjort via en række små salgskampagner på nogle af de smykker, der er Mille & Lykkes primære omdrejningspunkt. Kampagnerne blev eksponeret for en række potentielle kunder, der var i markedet for smykker, men som endnu ikke var kunder hos dem, for på den måde kunne bSocial samtidig registrere, hvilke smykker, der egnede sig bedst som eye catchers for nye besøgende. Den data og læring, de her indsamlede, deles efterfølgende med kunden – i dette tilfælde Mille & Lykke, der så kan bruge den i deres videre forretningsudvikling.

Tiltagene gav ret hurtigt afkast, som igen blev investeret i kampagner målrettet dem med et ’latent’ smykkebehov. Dem, som ikke nødvendigvis er på udkig efter smykker nu og her, men som ved at blive eksponeret for brandnavnet vil være mere disponeret for at huske webshoppen, når de så senere står for at købe et smykke.

“Som mindre virksomhed fokuserer man naturligvis på det kortsigtede salgsafkast af ens annoncering, men vores erfaringer viser nu, at den største værdi ligger i de afledte effekter af de mange visninger,” fortæller Line Lykke, den ene af de to indehavere. En erfaring, der understøttes af Kasper Bengtson, CEO og partner i bSocial:

“Der er en helt masse positive sideeffekter af en langsigtet annonceindsats på de sociale medier. Mange har tendens til at være meget forsigtige med deres annoncebudget og fokusere på det kortsigtede afkast. I stedet burde de se mere holistisk på deres markedsføring. Når man gør det og ser ud over de syv dage, som Facebook og Instagram rapporterer efter, så får man langt mere for pengene, end man umiddelbart tror.”

Én positiv sideeffekt ved en langsigtet SoMe-annoncestrategi er for eksempel, at man kan tage hånd om hele kunderejsen.

“Når man annoncerer via Facebook og Instagram, bliver man nemmere top of mind hos potentielle kunder. Hvis man så også understøtter sin annoncering med det rette setup på Google, så man kan holde på kunderne og få salget, så har man fat i det meste af kunderejsen, som er målet. Man vil opleve, at man får bedre klikrater, og at søgningen på ens brand intensiveres. Der er volumen på spil her. Det er vigtigt som brand at forstå, hvordan tingene spiller sammen på de sociale medier, og vigtigheden af, at man rammer folk uden for ens egen skare af følgere,” siger Kasper Bengtson. Han pointerer desuden, at Apple har en ny feature på trapperne, så det bliver lettere for forbrugerne at sige nej til tracking. Det betyder, at Facebook kun må registrere én hændelse, og at man derfor som annoncør ikke på samme måde kan måle effekten af en annonce:

“Vi står overfor en fremtid, hvor der er langt mere, der skal tages højde for, når man investerer sine annoncekroner. Og det taler for, at man netop ser mere holistisk på sine investeringer, og hvordan de også forbedrer ens performance på Google og de direkte søgninger, man får.”

Hvem kan få glæde af Social Commerce?

Hvis vi kaster et blik på, hvad samarbejdet mellem Mille & Lykke og bSocial har kastet af sig, udover en tidobling af deres omsætning på ét år, så betød indsatsen også, at de havde 520 procent flere sessioner baseret på folk, der søgte direkte på deres brand, og 450 procent flere forbrugere, der søgte på dem. Og det lyder jo som en drøm for mange både butiks- og brandejere. Men vil alle kunne få samme effekt af et samarbejde med bSocial, som den unge smykkebutik har haft?

“For at få mest ud af et samarbejde med os skal man være der, hvor man har proof of concept. Instagram og Facebook er som et shoppingvindue, hvor man viser sine produkter frem til mulige kunder. Derfor skal man have varer nok i butikken og mulighed for at investere i omegnen af 25.000 kroner om måneden på sit primære marked. Hvis man kan starte der, vil det også være her, man får det største afkast for sine penge. Og man vil hurtigere nå til et sted, hvor tilvæksten i salget finansierer forøgelsen af kendskabet til brandet,” slutter Kasper Bengtson.

Artiklen er skrevet af Fashion Forum og sponsoreret af bSocial. Hvis du ønsker en vurdering af din webshops potentiale for vækst via annoncering på de sociale medier, kan du booke et uforpligtende telefonmøde her.