Det er ikke første gang, at et dansk tøjmærke har formået at bruge en investering fra en af løverne i DR-programmet Løvens Hule – og omtalen i den gode sendetid, selvfølgelig – til at få hurtigt gang i væksten. Og det er da også netop tilfældet med skjortemærket Barons, hvor Jacob Risgaard sidste år investerede 750.000 kroner for ti procent af virksomheden.

Dengang havde virksomheden lukket bøgerne for 2019 med en bruttofortjeneste på knap 1,7 millioner kroner og et resultat for året på 707.227 kroner. Nu, kun et år senere, ser situationen allerede helt anderledes ud – og det til trods for, at 2020 blev et år fyldt med udfordringer for modebranchen generelt, men især for et mærke, der har slået sig op på at skabe business-skjorter til mænd, som fra den ene dag til den anden efterlod kontorerne tomme og arbejdsgarderoben uberørt.

I Barons årsregnskab for perioden 1. januar til 31. december 2020, som de fremlagde i sidste uge, er bruttofortjenesten vokset til knap 7,5 millioner kroner. Samme vækst ses på bundlinjen, der er mere end femdoblet til 3,9 millioner kroner.

Tid til at prøve kræfter med udlandet

“Vi fik en mildt sagt flyvende start på 2020, men måtte også sande, at vi næsten blev overhalet af vores egen succes, da vi havde udsolgt det meste af februar måned. Vi fik imidlertid fyldt lagrene godt op igen, og derefter kunne vi fokusere på at bygge videre på den succes, vi allerede havde skabt. Vi har ekstremt loyale kunder og har stille og roligt fyldt hullerne i vores sortiment rent størrelsesmæssigt. Det gør, at vi kan se tilbage på et 2020, der har cementeret vores ret unikke position blandt skjortefolket,” lyder det i en pressemeddelelse fra Joachim Latocha, der er CEO i virksomheden. Han suppleres af deres nye investor:

“Det allerførste, jeg investerer i, er menneskene. Og når der står sådan to vilde mennesker, som har set et hul i markedet, så er jeg med. For selvfølgelig skal Danmark være førende på produktion af skjorter, når nu vi er førende på alt muligt andet design. Og så har Barons ovenikøbet skåret alle de fordyrende mellemled ud af ligningen. Det, sammen med skjorternes ekstremt høje kvalitet, er klart medvirkende til, at vi lander et virkelig flot 2020-resultat,” siger Jacob Risgaard.

At 2020 gik over forventning, betød også, at brandet kunne tage hul på en ny strategi; international ekspansion. I den forbindelse er de både startet op i Sverige, ligesom at de åbnede op for salg og markedsføring i Holland.

“Svenskerne har jo skabt nogle af de helt store skjortebrands, så vi er spændte på at se, om vi er i stand til at flytte loyaliteten over på vores side. Det er især vores kvalitet holdt op mod en lidt lavere pris, der gør, at nye kunder giver os en chance for at bevise, at vi er mindst lige så gode som de skjorter, der koster det dobbelte,” afslutter Joachim Latocha, hvis næste mål er at åbne en tysksproget webshop.