Børnetøjsfirma voksede under krisen: nylig fusion bidrog positivt
Brands4Kids kom ud af 2020 med vækst i både top og bund trods coronakrisens konsekvenser for modebranchen. Og det skyldes blandt andet fusionen med Utoft Kids Group.Da vi i midten af februar i år skrev om den Ikast-baserede baby- og børnetøjsvirksomhed Brands4Kids, som på daværende tidspunkt – og altså midt i en raserende pandemi – kunne fejre sit 75-års jubilæum, var det med en administrerende direktør, Erik Andreæ, der alligevel var fortrøstningsfuld. “At vi står her i starten af 2021 og fejrer både vores 15 og 75 års jubilæum med den viden, at vi er kommet bedre igennem corona, end da vi lavede vores planer i marts 2020, har ingen af os turde spå om,” som han fortalte dengang, hvor han også påpegede, at virksomheden – der dog endnu ikke havde fremlagt regnskab – sluttede 2020 af med et tilfredsstillende resultat.
>Og nu, et par måneder senere, står det klart, at Brands4Kids rigtig nok klarede sig hæderligt igennem det ellers forbandede år. Virksomheden har nemlig nu fremlagt regnskab. Et regnskab, der dækker perioden 1. januar til 31. december 2020, og som viser, at bruttofortjenesten er steget fra lige over 47 millioner kroner i 2019 til 58,6 millioner kroner i 2020. Årets resultat er ligeledes vokset på trods af Covid-19 og lander på 14,8 millioner kroner sammenlignet med de 11 millioner året før. I ledelsesberetningen står der da også, at årets resultat som tilfredsstillende “i forhold til udviklingen på markedet.”
Fusion styrkede vækst og markedsposition
“Selskabet har i regnskabsåret lagt vægt på at fastholde et meget højt serviceniveau og fleksibilitet overfor selskabets afsætningskanaler. Der er i regnskabsåret udviklet nye produkter og foretaget tilpasninger af de enkelte brands’ DNA og målgrupper,” står der videre i ledelsesberetningen, hvor også virksomhedens fusion med Utoft Kids Group ved udgangen af 2019 også nævnes som en begrundelse for den positive udvikling. En fusion, der betød, at de udvidede porteføljen med tre nye mærker;
“Disse har bidraget positivt til selskabets vækst og yderligere styrket den markedsmæssige position, som baby- og børnetøjspartner i Europa,” skriver ledelsen i Brands4Kids og afslutter om fremtidsudsigterne:
“De gennemførte tilpasninger samt strategiske tiltag for den fremtidige drift gør, at selskabet står styrket til 2021, men det forventes, at Covid-19 vil få indflydelse på afsætningen specielt i foråret 2021. Dette skyldes også de globale udfordringer, som fragtmarkedet har haft i slutningen af regnskabsåret, samt har varslet hen mod Q2 i 2021.”