Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Hvordan sikrer man bæredygtig e-commerce? Nyt netværksinitiativ vil hjælpe branchen på vej

Med ønsket om at øge den grønne omstilling og innovation indenfor e-handel udvider Lifestyle & Design Cluster i samarbejde med DM&T og Erhvervshus Hovedstaden og Midtjylland nu deres netværk for mode- og livsstilsvirksomheder til hele landet.
Med ønsket om at øge den grønne omstilling og innovation indenfor e-handel udvider Lifestyle & Design Cluster i samarbejde med DM&T og Erhvervshus Hovedstaden og Midtjylland nu deres netværk for mode- og livsstilsvirksomheder til hele landet.

E-commerce og e-handel har gyldne tider lige nu, hvor modevirksomheder er og har været tvunget til at finde sine kunder online. Og med forventningen om, at den udvikling kun lige er begyndt, stiller det kun endnu højere krav til branchens digitale omstilling i fremtiden. Derfor har Lifestyle & Design Cluster – i samarbejde med Dansk Mode & Textil, Erhvervshus Hovedstaden og Erhvervshus Midtjylland – nu valgt at udbygge det tidligere e-handelsnetværk i Midtjylland til et nationalt netværk for videndeling, best practice og inspiration.

Og her er målet ikke blot at gøre danske mode- og livsstilsvirksomheder stærkere indenfor e-handel, markedspladser og e-eksport. Netværket har nemlig også til formål at fremme ’bæredygtig e-commerce’ – altså at udforske, hvordan den grønne omstilling kan accelereres i e-handlen og kickstarte nye innovationer. For “grøn omstilling er ikke blot en god sag, men også en god forretning – og i fremtiden måske endda en nødvendighed, hvis din livsstilsvirksomhed skal klare sig såvel i Danmark som internationalt,” som de fire initiativtagere selv formulerer det.

Et fagligt fællesskab

Det nye e-handelsinitiativ inddeles i to grupperinger – et netværk i det Midtjyske og et i hovedstaden. Her er ønsket at etablere et fagligt fællesskab, som hjælper virksomhedernes e-handelsansvarlige med at “flytte de sten, der er på vejen, og løfte blikket mod nye udviklingspotentialer og innovationer.”

Det betyder, at man som virksomhed blandt andet kan få inspiration og sparring indenfor emner som dataindsigt, kunderejser, digital infrastruktur og e-commerce. Derudover vil der i netværkene blive arbejdet med forskellige ’challenges’ og innovationspotentialer, herunder nedbringelse af returrater, øgning af eksport, og målsætninger om at sælge den rette vare første gang. Samtidig er det tanken, at der vil blive foretaget løbende vidensopsamling, så relevant information og indsigt kan deles med såvel deltagerne, men siden også resten af branchen.

Et netværk vil blive udgjort af minimum 15 virksomheder, og det er både B2C- som B2B-virksomheder indenfor hele livsstilsbranchen, der kan tilmelde sig. Det koster 3000 kroner om året at være medlem, og der er planlagt i alt fire møder med en varighed af cirka tre timer.

Læs mere om netværket og tilmeld din virksomhed her.