Børnelivsstilsbrandet Liewood er ikke det eneste danske mærke i sin kategori, der har brugt det ellers for mange svære år 2020 på at sætte yderligere fart på en allerede igangværende vækst. Det er nemlig også tilfældet for konkurrenten Konges Sløjd. Det viser virksomhedens nye årsregnskab, der er offentliggjort i denne uge.

Heri ses det, at brandet – der siden 2014 har specialiseret sig i tøj og produkter til børn – brugte sidste år på at løfte både top og bund. Omsætningen er ikke oplyst i selve regnskabet, men er ifølge virksomheden selv vokset 120 procent i perioden sammenlignet med 2019. Bruttofortjenesten er næsten tredoblet – med en stigning fra 23,3 millioner kroner til 61,2 millioner i 2020. På bunden finder man et årsresultat efter skat, der ligeledes har haft vokseværk. Hvor den efter 2019 lød på 14,6 millioner kroner, kom Konges Sløjd ud af 2020 med et overskud på hele 39,8 millioner kroner.

Samme udvikling ses i egenkapitalen og i stigningen af fuldtidsmedarbejdere, som også er oplyst i regnskabet. Her ses det, at førstnævnte er steget til 51 millioner kroner – fra 20,3 millioner – og sidstnævnte er gået fra 8 til 14 i perioden.

Flere forhandlere og positiv udvikling i gennemsnitlig ordrestørrelse

Ifølge stifter og ejer Emilie Konge selv, har brandet da heller ikke været nær så påvirket af Covid-19, som ellers frygtet.

“I forhold til sidste års forventning for 2020, hvor ledelsen grundet usikkerhederne omkring udviklingen i markederne grundet Covid-19, forventede en mere afdæmpet vækst i 2020, har den faktiske omsætning ikke været væsentlig påvirket heraf,” skrives der i ledelsesberetningen, hvor der også står:

“Selskabet har vækstet omsætningen i 2020 med 120 procent i forhold til 2019 og samtidig opretholdt tilsvarende dækningsgrad som i 2019. Væksten i omsætningen er primært drevet af et større antal forhandlere, men også af positiv udvikling i den gennemsnitlige ordrestørrelse og B2C-salg via egen webshop,” lyder det videre fra brandet, der i dag bliver forhandlet i 60 lande med over 900 forhandlere på verdensplan og 70 herhjemme. Forventningerne til indeværende år er da også tilsvarende høje:

“I 2021 forventer ledelsen en fortsat vækst af såvel omsætning som resultat, drevet af fortsat fokus på udvikling af et bredt og attraktivt produktsortiment, investeringer i indkøb og salg og generel effektivisering og digitalisering af interne processer.”