Tidligere Lovechild 1979-designer bag nyt bodysuit-brand

Med kropsinkluderende og kunstneriske intentioner er designer Benedichte Ekstrand vendt retur fra Paris og rollen som Head of Studio hos Koché for at lancere brandet Bene. Vi har talt med hende om tankerne bag.
24.03.2021 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Bene / Fryd Frydendahl

Alene kampagnen fra det nylancerede bodysuit-brand Bene afslører en del af intentionerne bag mærket: Der skal være plads. Plads til at fylde, plads til bevægelse, plads til at style. Og med kunstner Fryd Frydendahl bag kameraet viser brandet også en anden del af deres ambitioner, nemlig at de har planlagte kunstnersamarbejder i kalenderen.

Bag brandet står designer Benedichte Ekstrand, der tidligere har gjort karriere hos blandt andre Yde Copenhagen, Nué Notes, Lovechild 1979 og franske Koché, og Louise Scheel, der har en kandidat i HR fra Copenhagen Business School med sidefag i bæredygtighed.

“Jeg synes, der er noget fascinerende ved en bodystocking: Den kan være alt fra praktisk til sexet og kan nemt styles op og ned alt efter humør og behov. Den er ikke underlagt sæsoner og kan bruges sammen med alt andet i garderoben. Efter min mening har den har været negligeret alt for længe dens store potentiale i betragtning,” fortæller Benedichte Ekstrand, da vi spørger hende, hvorfor det lige er bodystockinger, de har kastet sig over. Hun fortæller dog, at der i de kommende drops også skal være andre items i kollektionen, der alle har deres afsæt i bodystockinger.

Fashion freedom 

Benedichte Ekstrand og Louise Scheel har defineret deres brand og arbejdsmiljøet omkring det som et ‘fashion freedom environment’, hvilket betyder, at de med deres egne ord “arbejder uden regler og forventninger til, hvad et modebrand skal levere.” I praksis betyder det, at de arbejder sæsonløst og designer til et bredt spektrum af krops- og kvindetyper.

“Vi arbejder på tværs af brancher og glæder os til vores kommende samarbejder med kunstnere, håndværker, atleter og forretningskvinder,” fortæller Benedichte Ekstrand og fortsætter: 

“Jeg har altid været optaget af den indvirkning, tøj kan have på, hvordan vi føler os. Hvordan humør og selvtillid kan præge, hvor vovet man tør klæde sig. Som jeg ser det, synes vi kvinder ofte, at vi ikke kan tillade os at tage tøj på, der sidder stramt og fremhæver vores former. Det synes jeg er rigtig ærgerligt. Forskellige kropsformer og personligheder er jo netop det, der gør os til dem, vi er. Der er ikke noget mere sexet end en kvinde, som føler sig godt tilpas i sig selv og det, hun har på.”

Nyt af gammelt

Foruden sæsonfrihed og den kropslige og kunstneriske dimension er Bene yderligere funderet på principper om alene at producere sine kollektioner af enten overskydende-, upcyclede eller genanvendte materialer. De genanvendte er certificeret med Global Recycled Standard og Oeko-Tex Standard 100, mens de redesignede dele stammer fra enten vintagetøj eller sportstøj.

“Igennem mine 11 år i branchen har jeg set, hvordan der bliver overproduceret og smidt tonsvis af de fineste materialer ud. Herfra kom idéen til at bruge overskydende materialer og ikke basere vores kollektion på specifikke sæsoner og materialer helt naturligt. I stedet fokuserer vi på at lave items, hvor vi kan kreere noget unikt ud af materialer, der ellers blot ville være gået til spilde,” slutter Benedichte Ekstrand, der sammen med Louise Scheel selv står for finansieringen af brandet.

Bene blev lanceret i går, den 23. marts 2021.