Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Mos Mosh om nyt 2020-regnskab: “Vi tog en strategisk beslutning om at støtte vores kunder gennem første bølge”

Både top og bund er lavere end året før for det danske brand, der dog overordnet set er tilfreds med resultaterne, der ikke blev så negativt påvirket, som frygtet.
Både top og bund er lavere end året før for det danske brand, der dog overordnet set er tilfreds med resultaterne, der ikke blev så negativt påvirket, som frygtet.

Det er ikke mere end nogle måneder siden, at vi kunne skrive, at Mos Mosh-stifter og administrerende direktør Kim Hyldahl havde valgt at træde tilbage og overlade ledelsesansvaret til Thomas Schwartz. Nu er der så mere nyt fra virksomheden i form af et årsregnskab for perioden 01. januar til 31. december 2020. Og det er – ligesom de fleste opgørelser, vi indtil nu har set – ikke uberørt af den pandemi, der kom til at definere året.

Nettoomsætningen lyder på 412,5 millioner kroner mod 448,7 året før. Bruttoresultatet er ligeledes faldet fra 130,2 millioner kroner i 2019 til lige under 108 millioner i 2020. Bundlinjen byder på et overskud på 65,7 millioner kroner versus et noget højere resultat i forrige regnskab på 87,4 millioner. Ifølge Mos Mosh selv, er resultaterne da også lavere end forventet, da virksomheden gik ind i 2020.

“Restriktionerne og lockdowns på tværs af Europa forårsaget af Covid-19-pandemien har påvirket vores aktiviteter betydeligt. På den måde var det ikke muligt at øge vores omsætning og bruttofortjeneste som forventet før Covid-19,” lyder det i ledelsesberetningen, hvor der dog også bemærkes;

“Den negative indvirkning har dog været mindre omfattende for Mos Mosh end frygtet, og vi tilskriver dette et meget tæt og gensidigt loyalt forhold til vores kunder og vores stærke brandværdi blandt forbrugerne.”

En hjælpende hånd til B2B-kunderne

Ifølge Mos Mosh, er regnskabet dog også påvirket negativt af egen håndtering af krisen – en håndtering, der netop handlede om at bevare den førnævnte relation til virksomhedens B2B-kunder.

“Vi tog en strategisk beslutning i marts 2020 om at støtte vores kunder gennem den første Covid-19-bølge ved at give dem udvidede betalingsbetingelser og ved at give ekstraordinære rabatter. Dette har reduceret vores bruttomargin i 2020, men forbedret den tilsvarende hos vores kunder,” skrives der videre i ledelsesberetningen, hvor der også står, at ledelsen – alt taget i betragtning – er overordnet tilfreds med resultaterne for 2020.

Om udsigten for indeværende år skriver Mos Mosh – der, udover ny topchef, også for nyligt har lanceret nyt underbrand:

“Vores ordrebog er rekordhøj, og vores herremærke, Mos Mosh Gallery, har opfyldt vores forventninger, og vi ser den modtagelse på markedet, som vi håbede på, da vi introducerede brandet i efteråret 2020,” skriver brandet og afslutter:

“På trods af den usikre situation forventer vi en solid vækst i 2021, men resultatet afhænger af udviklingen af Covid-19-pandemien.”