Mange modevirksomheder har forsøgt at vende det forgangne års lange lockdown-perioder til noget positivt – som en god anledning til at få gennemført normalt besværliggjorte butiksrenoveringer. Det gælder blandt andre Le Fix, der har brugt de seneste måneders nedlukning fornuftigt i det gule baghus på Kronprinsensgade i København, hvor den ene af brandets to danske butikker holder til. Her har lokalerne fået en overhaling med kyndig hjælp fra arkitektmakkerparret Marius Trier Krogh og Marcus Hornslien. Det betyder, at det var et helt nyt look og to nyrenoverede etager, der mødte kunderne, da de i sidste uge, den 1. marts, igen kunne træde ind i forretningen.

“Vi har gerne ville ramme en stil, som folk ikke har set før, men samtidig skulle det give mening i forhold til Le Fix og butikkens baggrund og relation til byen,” siger Marius Trier Krogh i en pressemeddelelse om arbejdet med brandet, der blev stiftet tilbage i 1999 af Benny Kusk, Rasmus Jacobsen and Jesper Holm– og som derfor fejrede 20 år jubilæum i 2019 – med fokus på blandt andet undergrundskunst, graffiti og tatoveringer. Elementer, som derfor stadig skulle agere omdrejningspunktet i den nye indretning.

Derudover har der i renoveringsprocessen været fokus på at få ryddet ud, strammet op og gjort plads til, at både tøj og historie bedre kan eksistere side om side. Selve butikken er, ifølge brandet selv, indrettet med rå materialer, sjove detaljer og kontraster, som skal sende tankerne hen på industriområder, S-togsstationer og byggepladser, der ofte associeres med netop graffiti-miljøet.

Få et kig indenfor i den nyrenoverede butik herunder.

“Vi kalder det her specialbyggede stativ for ‘Le Fix-racken’, og det skal give associationer til fodboldmiljøet, hvor man forcerer trådhegn for at komme ud at spille bold. Tanken er også, at Le Fix-mærket fremover skal udstilles i netop stativer som dette, når det sælges i udlandet, så identiteten følger med ud i verden,” fortæller Marius Trier Krogh.