Genåbningen af en stor del af de danske butikker er for mange ugens altoverskyggende nyhed. En nyhed, der betyder, at alle butikker under 5000 kvadratmeter kan åbne i næste uge – og det vil sige langt de fleste tøjbutikker landet over. Det betyder også, at på mandag starter den bytning af julegaver, der ellers plejer at finde sted i mellem jul og nytår og i starten af januar, ligesom vi unægteligt også kommer til at se en del udsalg på alt det vintertøj, der må bugne i lagerrummene. Mange ønsker et opbrud i sæsonerne på vejen til en mere bæredygtig branche. Det skridt må siges at være blevet taget ganske ufrivilligt nu. Men måske det afføder nogle gode tanker, når vi, og forretninger og brands, er landet på benene igen.

Er der noget, vi skal vide – en overset problematik, en debat, der ikke er taget? Så tip os endelig på info@fashionforum.dk.

Små grønne fodaftryk

Pyk Copenhagen har slået sig op på custommade børnesko i bionedbrydelige materialer og metalfrit læder, der – som betegnelsen costummade indikerer – udelukkende laves på bestilling direkte til kunden i løbet af ti dage. Således undgås både overproduktion og fordyrende mellemled. Aktuelt er brandet gået sammen med børnetøjsmærket New Generals – der deler målsætningen om ikke at overproducere og i stedet skabe tøj med lang holdbarhed – om et par limited edition børnesneakers i sort og hvid.

Skoene fås online hos begge brands i en begrænset periode.

New Generals x Pyk Copenhagen.

En tikkende hjertesag

Der er snart ikke det produkt, som influencer og model Mathilde Gøhler ikke har samarbejdet omkring. Og nu gælder det et ur-samarbejde med det blot fireårige urfirma Nordgreen. Brandet er stiftet og ejet af Blazar Capital, som mange vil kende for Christian Arnstedt fra Løvens Hule, og har fra starten ønsket at stå for blandt andet CO2-neutralitet, ansvarlig produktion og velgørenhed. Således giver også hvert køb af Mathilde Gøhlers ur, der er designet sammen med brandets chefdesigner, Jakob Wagner, en måneds rent drikkevand til et barn i My Foundations børneby i Nairobi, Kenya. My Foundation er Mathilde Gøhlers organisation, der blev etableret efter et besøg i et af Nairobis slumkvarterer.

Nordgreen x Mathilde Gøhlers urkollektion til damer er i handlen nu.

Mathilde Gøhler x Nordgreen.

Et nyt take på denim

Sammen med tech-virksomheden Agraloop har H&M-ejede Weekday samarbejdet om en ny denimkollektion baseret på fibre skabt af affald fra afgrøder – i dette tilfælde fra hampefrø. Tiltaget er en del af Weekdays ambition om, at 99 procent af deres materialer skal være ansvarligt sourcet allerede i indeværende år samt et overordnet virksomhedsmål om at producere cirkulært. I den nye denimkollektion er 22 procent af fibrene skabt af hampe-rester, 30 procent er genanvendt bomuld, og de resterende procenter er økologisk bomuld, der er farvet med plantefarve. Kvaliteten er – med Weekdays egne ord – grov i sin tekstur, og kollektionen lægger op til personlig styling og omformning af hvert design, eksempelvis kan en jakke blive til en vest, snoretræk kan snøres op og bruges som detaljer til  indsnøring af ærmer, bukseben med videre.

Kollektionen er i butikkerne den 4. marts 2021.

Weekday

Weekday.