Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Munthe kom ud af 2020 med stabil top og bund – og let vækst

Gennem fokus på at “kanalisere den tabte detailomsætning ind i de digitale kanaler og sørge for et konstant flow af nye varer” har Munthe klaret sig tilfredsstillende gennem 2020, fortæller Naja Munthe i forbindelse med brandets nye regnskab.
Gennem fokus på at “kanalisere den tabte detailomsætning ind i de digitale kanaler og sørge for et konstant flow af nye varer” har Munthe klaret sig tilfredsstillende gennem 2020, fortæller Naja Munthe i forbindelse med brandets nye regnskab.

Ikke alle blev lige hårdt ramt af Covid-19 i det forbandede år 2020. Det tyder i hvert fald de varierende regnskaber fra branchens virksomheder på. Det nyeste er fra Munthe A/S, som i går fremlagde resultatopgørelse for perioden 1. januar til 31. december 2020.

Og her ser man en virksomhed, der faktisk har formået at komme igennem krisen indtil videre med stabilitet i bøgerne – og endda en anelse vækst.

Årets omsætning er ikke oplyst, men er ifølge brandet selv på niveau med 2019. I regnskabet kan man til gengæld se, at bruttofortjenesten endte på knap 21,9 millioner kroner, hvilket er en mindre stigning fra 2019, som endte på 20,3 millioner. På bunden er der også ganske let fremgang at spore. Denne endte på lige over 6 millioner kroner mod 5,8 året før. Også egenkapitalen følger med og er blevet løftet fra 16,5 millioner kroner i 2019 til 31. december 2020 at lyde på 20,6 millioner.

Ifølge CEO Naja Munthe, er resultaterne da også tilfredsstillende taget årets pandemiudfordringer i betragtning:

“Der er ingen tvivl om, at vores branche har været usædvanligt hårdt ramt af konsekvenserne af Covid-19 i regnskabsåret 2020. Det har været i alt fra vores produktionsled, transport af varer, nedlukning af fabrikker og ikke mindst et meget udfordret detailled, som har haft svært ved at realisere deres varelagre. Der har ligget en stor opgave i konstant at omstille sig til de nye realiteter og hele tiden tænke på nye måder at gøre tingene på. Hos Munthe har vi dels været meget fokuseret på at kanalisere den tabte detailomsætning ind i vores digitale kanaler og samtidig sørge for et konstant flow af nye varer, så vi hele tiden er aktuelle,” fortæller hun og tilføjer om forventningerne til indeværende år:

“2021 er starter godt ud og en tocifret millionstigning i omsætningen er ikke urealistisk.” Hun afslutter:

“Vores strategi er fortsat at skabe relevante produkter for slutforbrugeren. Vi fokuserer og investerer meget i CSR, social ansvarlighed og diverse tiltag i vores leverandørkæde for at være klar til at møde fremtidens krav og sikre optimal og bæredygtigt drift, og der vil i 2021 også være stort fokus på netop dette.”