Mark Kenly Domino Tan, torsdag den 4. februar, klokken 13.00.

Mark Kenly Domino Tan har for længst hævet barren for dansk mode med sin tidløshed og sine elegante og gennemførte snit, samtidig med at han er garant for brugbarhed og kvalitet. Mark Tan tager nemlig tøj og mode alvorligt; det skal ikke kun have en nyhedsværdi eller appellere til øjnene på afstand, det skal både kunne indgå i en hverdagsgarderobe og chikkes op til aftenbrug, og det skal kunne holde år efter år; fungere som powerfulde byggesten i dit liv. Og det gør det. Med Mark Tan ved du, at du får et look, der holder, uanset din alder, højde eller drøjde.

Da han kom ind i vores modeliv, var der en del aftentøj iblandt, hælene var tårnhøje og faldfarlige, og showlocations var som regel eksklusive på den altmodisch facon; smukke og romantiske. Til sin online AW21-præsentation havde Mark Tan og hans dygtige stab dog valgt CIFFs nedtonede, rå lagerhalsrammer. Her gik de mange smukke kvinder og mænd alene rundt på flade sko; sammen hver for sig, mens lydbilledet ikke kun bød på et fast beat, men også på den mumlen fra andre, man registrerer som baggrundsstøj, når man går i sine egne tanker. Smukt, cool og poetisk, men også afdæmpet, afventende. En Corona-resignation, der var til at tage og føle på, understreget af, at alle var klædt i storbyens farver: gråt, sort, hvid, creme og kaffe.

Der var dog ikke optræk til, at nogen ville bryde rytmen og nærme sig hinanden; stort set alle hænder var skjulte enten bag lange, lange ærmer eller stukket ned i lommer, ligesom alle kroppe var gemt væk fra top til tå. Her bruges tøjet til at holde afstand, uanset hvor meget, det drager øjet.

Som altid var kollektionen præget af Mark Tans sans for skræddersyede, smukke metervarer. Metervarerne er designerens udgangspunkt, og alt fra uld og strik til bomuld og læder faldt så blødt og blidt i de oversized looks, at man havde lyst til at blive pakket ind i det lag for lag, som i Samuel Driras suveræne styling, og begynde at gå.

Som altid refererer Mark Tan til klædelige, klassiske asiatiske snit, men har til efterårskollektionen tilsyneladende også hentet inspiration fra Karen Blixen-filmen ‘Out of Africa’ med store, rundpuldede filthatte, slag og kapper, elegante dragter markeret med smalle bælter i taljen og snørestøvler, ligesom den tidlige Diors New Look også er hentet ind i form af sorte, yderst elegante dragter.

I modsætning til tidligere sæsoner var der denne gang ikke nogen print, andet end diskrete striber og sildeben, hvilket klæder kollektionen; gør den mere tidløs, harmonisk og gennemført. I stedet fanges øjet af de mange detaljer, såsom handskebløde, sorte lædertrekantstørklæder og smukt draperede slag, de brede skuldre, de grafiske veste, de mange skræddersyede frakker og jakker, utility-detaljerne, bælterne, der ikke kun snører sammen, men også stikkes under lag, skaber folder og dukker op igen.

Igen var der gode herrelooks også, ikke mindst i form af frakker, mens både kvinder og mænd delte Peter Pan-støvler og sweatsuits. Al hovedbeklædning; hattene og sorte elefanthuer som alternativ til tørklæder, var dog til kvinder, mændene kunne gå barhovedede gennem livet.

Alt i alt en smuk og yderst brugbar kollektion fra den mesterlige Mark Tan. Næste gang må der dog godt tilføjes lidt ydre skønhed også i form af showlocation; så rene looks kan sagtens tåle lidt krummeluret kontrast. Og om verden har brug for et MKDT-sweatsuit, kan jeg godt tvivle på, uanset at det kombineres med en lang blazervest. Men ellers er der med AW21-kollektionen tale om endnu flere garderobeklassikere, som vil blive båret med stolthed og kærlighed af de både forfængelige og kvalitetsbevidste mænd og kvinder i alle aldre, som er hans dedikerede fans.

Se alle looks fra kollektionen her.