"Det har været en spændende måde at arbejde på, men nu trænger jeg til at mærke verden igen"
Mere tid til at gå i dybden med design og bæredygtig udvikling har været årets fordele for showaktuelle Anne Vest, der håber, at digitaliseringen af modeugen kan bringe et større internationalt publikum med sig.Hvordan kan man se det her vilde forgangne år reflekteret i dit arbejde?
“Farverne og tonerne i vores AW21-kollektion bærer helt sikkert præg af Covid-19. Førhen var det langt mere en international, urban vibe, som inspirerede os, men i og med vi ikke har kunne rejse, er vi blevet inspireret til unikke styles af naturen i Danmark: sandtoner, tørret lyng og frostet blå. Vi har haft mere tid til at tænke over vores arbejde og gøre endnu mere ved vores bæredygtige tiltag med blandt andet upcyclet lammeskind og certificeret bæredygtig uld fra Kvadrat. Samtidig har vi været mere modige og tro mod vores stil og gjort kollektionen mindre og mere skarp i opbygningen, så der ikke er så mange valgmuligheder for kunden.”
Har Covid-19s benspænd ændret din måde at arbejde på?
“Ja, virkelig. Jeg har brugt mere tid på at tegne og designe end ellers, fordi jeg kun har kunnet være hjemme. Det har været en spændende måde at arbejde på, men nu trænger jeg også til at komme ud og mærke verden igen. Savner så meget at arbejde side om side med vores producenter i Istanbul og være på Premiere Vision i Paris. Trænger til at komme ud og opleve livet der, hvor det bliver levet og følt.”
Hvad betyder det for dig, at Copenhagen Fashion Week er helt digital denne sæson?
“Først og fremmest synes jeg, at det bliver spændende at se, hvor mange det når ud til. Det er jo altafgørende. Selve processen har været mindre stresset end at skulle producere et fysisk show. Så hvis det når bredt nok ud, er det digitale måske en god måde også at kunne gøre det på her i Danmark, hvis hovedparten af ens kunder er internationale.”
Hvad har været vigtigt for dig at vise med præsentationen?
“Da vi skulle lave oplægget til filmen, var det helt overordnede take – udover at vise brandet Anne Vest og alle vores snakke herom – at indfange en kontemplativ stemning. At illustrere eftertænksomhed, kreativitet, bevægelse, intensitet og en selvstændig kvinde, der rummer alle disse aspekter. Vi har valgt modellen Anna de Rijk, som billedet på en kvinde, der skaber, tænker, er legende, stærk, går sin egen vej, er kultiveret, fordyber sig og giver sig hen til det uvisse. Hendes personlighed er det primære, og hvad hun har på er sekundært.”
Hvilke forventninger har du til denne modeuge?
“At de udenlandske indkøbere kigger med til Copenhagen Fashion Week og får os ind på nethinden som et spændende nordisk, bæredygtigt brand. Og så håber jeg generelt på, at de for alvor begynder at gå efter de bæredygtige brands.”