Lovechild 1979, ‘Destination Unknown’, onsdag den 3. februar 2021, klokken 16.00.

I Vilhelm Lauritzens ikoniske lufthavnsterminal under loftets bløde hvælvinger var scenen sat for Lovechild 1979s AW21-kollektion – og drømmene dermed fodret til en rejse ud i verden. Men vi kommer jo ingen vegne. Og på den måde blev billedet af modellerne, der går målrettet – men uden mål – imellem hinanden også et billede på os alle sammen i denne tid. Men, man får lidt corny lyst til at citere det berømte citat ’Life is the journey – not the destination’. For med kreativ direktør Anne-Dorthe Larsen er det en anden slags rejse, vi kommer på. Mest af alt en kærkommen tidsrejse til de 70’ere, der ligger som en grundinspiration for brandet, og som er en fortsættelse af de sidste to sæsoner (men særligt AW20) understreget i både snit, mønstre og styling, uden at det på noget tidspunkt kammer over og bliver et kostume.

De to første indgange lagde linjen fint: En cool trench i sildebensvævet uld over en semitransparent, mønstret hvid kjole med knaplukning i halsen tilsat ditto hvid strikvest. Og en virkelig pæn trekvart lang skindnederdel under en fitted blazer i samme grå uld med et betrukket elastikbælte med guldlås i taljen – noget, der gik igen i showet som fast styling-element. Begge sæt over højhælede støvler med vidde skafter, der unægteligt tilførte underspillet sexyness til looket og showet generelt.

Og så kom… en mand. Den første af flere. Og det – eller burde jeg skrive de – fungerede virkelig fint i Lovechilds damekollektion. De var ikke, som vi har set det igennem flere sæsoner hos adskillige brands, klædt i kjoler, men derimod i det mest herreagtige tøj i kollektionen: Vidde læderbukser, opsmøgede skjorter, oversize cardigans, fløjlsbukser og strikveste i en helt igennem skøn farvesammensætning af en bedårende støvet lys gul, brun og klassisk lyseblå. Det fungerede bare vildt godt og på en måde, så man godt kunne forestille sig lidt blid slåskamp foran garderobeskabet, uanset i hvilken konstellation man danner parforhold. For det tøj, det har vi sgu alle lyst til at hoppe i.

Der var også – og det var rart – lidt underspillet print. Noget, der ellers for det meste er rykket over til søsterbrandet Nué Notes. Men det er nu engang en af Anne-Dorthe Larsens store talenter, og her kom det som et miniblomsterflor på sort baggrund i de Lovechild 1979-klassiske silkekjoler og -skjorter.

Kollektionens titel er ’Destination Unknown’, og den er undfanget i en tid, hvor vi alle render lidt hvileløse rundt uden mål. Men Anne-Dorthe Larsen viste endnu engang, at hun i hvert fald godt ved, hvilken retning hun skal følge.

Se hele kollektionen her.