“Vi har ikke holdt udsalg, forårssæsonen er ikke skudt i gang, og nu skal vi købe ind til efteråret”
Med modeugen starter også en ny indkøbssæson af AW21-kollektionerne. Men hvordan lægger man ordrer til lukkede butikker? Vi har talt med Sallings indkøbsdirektør og stifteren af herrebutikken Goods, der begge har ændret strategi og rykket fokus fra suits til casual wear.De danske modebutikker er i knæ – det konstaterede både Nikolai Klausen, direktør i brancheorganisationen WEAR, og Kristian Ulriksen, ejer af modebutikken Kyoto på Vesterbro, da vi tidligere på måneden talte med dem begge om den aktuelle situation i den fortsat tvangslukkede detailhandel herhjemme. For dørene er lukkede, januarudsalget udskudt, hvis ikke helt aflyst, og salget af de nye varer fra den forestående forårssæson er slet ikke kommet i gang.
Men hvordan ser situationen ud, hvis man går et skridt længere ind bag kulissen? Derind, hvor der lige nu også er gang i en ny indkøbssæson af de AW21-kollektioner, som i næste uge skal vises under Copenhagen Fashion Week i et udelukkende digitalt format, og som denne sæson ikke kan turnere på de danske messer, som de plejer? Er der økonomisk overskud, lagerplads og ikke mindst tillid nok til fremtiden til, at butikker, centre og stormagasiner køber ind, som de ellers ville have gjort? Eller har Covid-19 også her kastet sin lange skygge?
Hos Salling, der forhandler en lang række danske og internationale mærker indenfor mode, smykker, sko og accessories, har situationen fået dem til at rykke deres indkøb til senere på sæsonen end normalt. Det fortæller Lars Højgaard, der er indkøbsdirektør for Sallings stormagasiner i både Aarhus og Aalborg.
“Vi står i den situation, som så mange andre, at efterårssæsonen 2020 ikke rigtig blev ordentligt afsluttet, vi er ikke kommet i gang med at holde udsalg, forårssæsonen kan vi ikke få skudt i gang, alt imens vi skal købe ind til en ny efterårssæson AW21. Så lige nu er vi nødt til at følge udviklingen nøje og prøve at få så god tid som muligt,” siger han og understreger, at det handler om at få bedre forberedelse.
“På baggrund af den situation, vi er i, har vi udskudt en del aftaler, så vi regner med at gennemføre det samlede indkøb lidt senere, end vi tidligere har gjort. Vi tror på, at det giver os et bedre og mere nuanceret billede af udviklingen. Det, at vi har fået udskudt vores åbning et par gange efterhånden, gør selvfølgelig, at vi ikke ved, hvilken situation vi står i. Derfor foretager vi vores indkøb så sent som muligt, så vi bedre kender situationen,” siger han videre og fortæller, at håbet lige nu selvfølgelig er, at Salling – og resten af detailhandlen – kan åbne efter den 7. februar, hvor restriktionerne foreløbigt udløber.
Vil ikke ty til annulleringer af ordrer
At det lige nu er en svær disciplin at håndtere indkøb til en ny sæson, når de forrige er fortsat uafsluttede, kan Kasper Hostrup, stifter og ejer af herretøjsbutikken Goods på Østerbro, også skrive under på. Han har brugt mere end ti år på at skabe en forretning, hvor det fysiske møde og butiksoplevelsen er i højsæde, og derfor har det seneste års nedlukninger været – og er fortsat – udfordrende. Og selvom det er en helt anden skala og til dels målgruppe end Salling, er der også her oplevelsen af, at usikkerheden omkring genåbning og resten af årets efterspørgsel især gør det svært at købe ind denne gang. Men til spørgsmålet om, hvorvidt Goods af den grund har måtte annullere nogle ordrer eller forventer at gøre det, er svaret dog nej:
“Vi valgte allerede at skalere vores indkøb en lille smule ned, omkring 30 procent, i efteråret. Det havde som sådan ikke noget med corona at gøre, men et forsøg på at være mere fleksible og få mere fleksibilitet ind i sæsonerne. Det kom os til gode, da varerne blev leveret, hvor vi ikke havde for mange varer på nogen måde. Og det samme gør det nu, hvor vi derfor heller ikke har måtte annulleret ordrer,” siger han og tilføjer:
“Jeg synes især, den her nye mutation gør det svært at følge med. At vide, hvor er vi henne? Hvad er udsigterne? Man aner ikke, hvad der kommer til at ske. Det ville klart være nemmere, hvis man vidste, hvad man kunne forberede sig på. Men det kan ikke være anderledes, så vi får det bedste ud af det og forbereder os på at komme så godt ud af den her lockdown som muligt,” siger Kasper Hostrup videre.
Lignende melding kommer fra Lars Højgaard. Til spørgsmålet om de hos Salling forventer at indkøbe mere forsigtigt end normalt, svarer han:
“Det er klart, hvis ikke der sker noget snart, og hvis vi ikke kender udviklingen, så forventer vi nok – ligesom alle andre – at være mere forsigtige med de langsigtede køb, end vi plejer,” siger han og fortæller, at dette dog sker i samarbejde med partnere og ikke henover hovedet på nogen.
“Vi er noget mere i dialog med vores samarbejdspartnere end normalt. Målet er at få minimeret risikoen for begge parter. Det er en forudsætning for at kunne agere i markedet lige nu.”
Hvordan Salling så mere præcis vil købe ind til AW21, det afhænger dog af, hvordan Covid-19 udvikler sig det næste stykke tid, fortæller han.
“Vi har den holdning, at vi altid overholder alle forpligtelser, så vi annullerer ikke ordrer, medmindre det sker i samarbejde med vores partnere. Det er ikke den måde, vi ønsker at samarbejde på,” slår han fast og fortæller, at Salling derimod har indført ’straksbetaling’ til alle de mindre leverandører, de samarbejder med. Det betyder, at leverandørerne får deres penge allerede ugen efter, de har leveret varerne. En beslutning, der blev taget tilbage i foråret og genindført i den nuværende nedlukning, og som bunder netop i ønsket om at hjælpe alle parter bedst muligt gennem situationen.
“Det handler om at skabe noget likviditet hos vores partnere. Vi ved, det ellers kan være svært i en tid som denne, og det her er en af de måder, vi kan hjælpe,” som han formulerer det.
Corona har medført nye shoppevaner – og dermed nye indkøbsvaner
Én ting er dog at rykke indkøbssæsonen, være mere forsigtig – eller decideret annullere ordrer. En anden er, hvordan og hvad modeforhandlerne køber ind. For i takt med, at hverdagen ændrer sig for kunderne, ændrer deres efterspørgsel sig også. Og det er noget, som de både hos de store forhandlere som Salling og de mindre og lokale nichebutikker som Goods har mærket tydeligt det seneste år – og som derfor influerer deres måde at købe ind på nu:
“Vi har set en klar nedgang i efterspørgslen på suiting, blazere og så videre. Det sælger vi nok 80 procent mindre af end tidligere. Og det har vi selvfølgelig først kunne indrette os efter nu her ved at købe mindre af de kategorier. Til gengæld sælger vi meget mere strik og oplever også, at folk er villige til at betale meget mere end tidligere for det. Og det samme med jeans. En udvikling, der selvfølgelig er opstået af, at folk ikke går på arbejde,” siger Kasper Hostrup, der dog har formået at holde de fleste partnerskaber og samarbejder intakt. Samme oplevelse har de hos Salling, kan indkøbsdirektøren fortælle:
“Der er sket en helt naturlig udvikling, specielt på herre, idet mange har arbejdet hjemme, hvilket har haft indflydelse på vores salg af skjorter og suits. Samtidig med, at vi har haft en øget efterspørgsel på casual wear. Det er det allertydeligste mønster, og det var det egentlig allerede i foråret, men det tænker jeg, man vil høre alle steder,” siger han og fortæller, at Salling formentlig vil tilpasse sine indkøb herefter, når de går i gang med AW21:
“Det betyder selvfølgelig, at vi nok vil være lidt mere forsigtige i nogle af de kategorier og i stedet købe mere casual wear. Og det samme på kvindesiden indtil vi ved mere om, hvornår der kan holdes fester igen.”
Det er dog ikke kun prioritering indenfor tøjkategorier, der er under udvikling. Også måden man køber ind på har gennemgået en stor udvikling, siden coronakrisen ramte os i foråret sidste år. Hos Goods foregår den indkøbssæson, som de er i gang med lige nu, mere eller mindre udelukkende online.
“Det gjorde vi også sidste sæson. De få brands, vi kan se i showrooms i København, gør vi, men de fleste leverandører, vi samarbejder med, er ikke til stede i Danmark. Det er selvfølgelig klart bedre at se kollektionerne fysisk, og det ville vi altid prioritere, hvis det kunne lade sig gøre, men det fungerer faktisk godt alligevel. Vi har mange gode, lange partnerskaber, så vi ved, hvad de laver og hvad vi kan forvente, selvom vi ikke kan stå med varerne i hænderne lige nu,” siger Kasper Hostrup og uddyber:
“Nogle rammer rigtig skarpt på, hvordan man bedst præsenterer online i forbindelse med et salgsmøde. Det bedste er, når vi får metervareprøver på produkter og på garner. Mange sender også en lille videopræsentation af kollektionen og billeder og priser, inden vi står med det endelige Zoom- eller Teams-møde. På den måde har vi faktisk endnu bedre forberedelsestid nu end normalt inden salgsmøder, og det fungerer rigtig godt og ville jo være genialt at finde en måde at tage med fremover. Så der er kommet meget positivt ud af situationen også.”
Troen på, at kunderne nok skal vende tilbage
Men selvom man hos hverken Goods eller Salling har lagt indkøbssæsonen helt på is, tyder noget dog på, at coronasituationen har haft den konsekvens, at det kan være sværere for nye brands at finde vej til butikkerne. Hos Goods har de digitale benspænd for eksempel betydet, at de ikke introducerer nye brands, før de fysiske møder er mulige igen:
“Førhen introducerede vi måske ét nyt mærke i en sæson, men det kan vi ikke nu, når vi ikke kan se kollektionen fysisk. Vi vil gerne have et hvis kendskab til det, vi køber ind i. Og noget historik med brandet; se kollektionerne henover nogle sæsoner, hvordan de udvikler sig. Så på den måde har corona ændret vores måde at købe ind på,” fortæller Kasper Hostrup, der, når han ser tilbage, dog fik et bedre 2020 end forventet for sin butik. Hvor nogle perioder var sløje, var andre bedre end håbet. Men den seneste tid har alligevel betydet, at det efterhånden begynder at være svært at holde optimismen i hævd:
“Jeg er ikke så optimistisk længere, som jeg var lige inden nytår. Vi oplever helt klart, at situationen er værre nu, end den var i foråret, hvor der var mulighed for en anden support. Hvis bare vi kunne få lov til at have folk inde på sådan showroom-manér, en af gangen, ville det gøre en kæmpe forskel for sådan nogle som os, hvis kunder er gladere for det fysiske aspekt end online. Så vi ved, at der ville være mange, der vil benytte sig af det. Det undersøgte vi som det første. Men det kan jo ikke lade sig gøre, når vi nu er decideret tvangslukket modsat foråret,” siger han og tilføjer:
“Derfor bruger vi meget tid og energi på at kommunikere med vores kunder lige nu. Jeg synes ikke, at man kan forsvinde helt i en periode, og så forvente, at folk er der på den anden side.”
At kunderne fortsat bakker op på den anden side af nedlukningen, er også håbet og forventningen hos Salling:
“Når vi engang må åbne, så fortsætter vi, hvor vi slap; at afvikle vores bestående lager og holde det udskudte udsalg, men også at få gang i forårssæsonen. Jeg håber, at mange af vores kunder glæder sig til at se nye og spændende varer i den her tid, hvor forårsvarerne, der som regel er mere farverige og lyse, typisk er det, man går og hungrer efter,” siger Lars Højgaard og fortæller, at de dog hos Salling generelt har oplevet, at kunderne nok skal vende tilbage efter en nedlukning:
“Man kunne se efter nedlukningen i foråret, at der generelt var stor lyst til at komme ud at shoppe igen. Bare på en anden måde. Kundestrømmen er meget mindre, men det influerer ikke på omsætningen. Kunderne køber mere, men kommer bare færre af gangen.”