I går aftes holdt regeringen endnu et af sine efterhånden frygtede pressemøder – denne gang med nyheden om, at den nuværende nedlukning af landet forlænges til og med den 28. februar 2021. En nyhed, der uden tvivl vakte fortvivlelse hos mange – heriblandt de tusindvis af tvangslukkede modebutikker landet over, som allerede inden nedlukningen var i krise over manglende omsætning, fyldte lagre og en ny indkøbssæson, der presser sig på.

Udmeldingen har da også fået brancheorganisationen Dansk Mode & Textil til tasterne – i en pressemeddelelse, udsendt kort efter pressemødet, gør de det klart, at de udsigter, der allerede var dystre for tusindvis af tøj-, sports- og livsstilsbutikker landet over, nu er “kulsorte.” De frygter nemlig, at den forlængede nedlukning “ender i omfattende konkurser.”

“Igennem de seneste uger er Dansk Mode & Textil blevet bestormet af medlemmer, der frygter for de lokale butikkers eksistens, hvis ikke nedlukningen snart ophører. En ny undersøgelse blandt brancheforeningens medlemmer viser, at nedlukningen af detailhandlen er blandt deres største udfordringer det kommende halvår. Med forlængelsen er den frygt steget markant,” skriver de i pressemeddelelsen, hvor administrerende direktør Thomas Klausen udtaler:

”Situationen nu er langt værre end sidste forår. Sports- og tøjbutikkerne er brændt inde med tusindvis af vinterjakker og andre varer, som skulle være solgt i den periode, de har været tvangslukket. Hvad skal de stille op med dem, hvis butikkerne først må åbne, når foråret står for døren?” siger han.

Forbrugerne finder varerne andetsteds

Ifølge Thomas Klausen, bør man se på en begyndende åbning af resten af detailhandlen, da han ikke mener, der er hverken historik eller data, som indikerer, at butikkerne skulle være kilde til et større antal smittede. Samtidig påpeger han problematikken i, at ejere af de små butikker lige nu blot kan se til, mens forbrugerne kan købe tøj, sko og andre udvalgsvarer i de fortsat åbne supermarkeder og online.

“Det rammer naturligvis ekstra hårdt, for det vil være naivt at tro, at forbrugerne vil købe de varer igen, når detailhandlen får lov at åbne dørene. Vil man gøre sig forhåbninger om at have en levende og forskelligartet detailhandel i fremtiden, er politikerne nødt til at tage dialogen med erhvervslivet nu, så vi i fællesskab kan gentænke hjælpepakkerne, så de tager højde for sæsonvarer, momsbetaling, likviditetsmangel og de andre udfordringer, som martrer detailhandlen lige nu. Ellers får det voldsomme konsekvenser for mange små butikker i detailhandlen,” afslutter Thomas Klausen, hvis forslag konkret er, at man afsøger mulighederne for en udvidelse den nuværende ordning med click & collect, ser på mulighederne for individuelle tidsaftaler i butikkerne – noget flere har efterspurgt – endnu en udskydelse af moms samt muligheden for at afhjælpe de brancher, der er afhængig af sæsonaktuelle varer.