Pilgrim fremlægger endnu et positivt årsregnskab trods turbulent 2020
Selvom effekten af nedlukningerne har sat sine spor, har Pilgrim for andet år i træk overskud. Og det skyldes, ifølge CEO Christian Broe, investeringer i både onlineaktiviteter, omnichannel og PR både eksternt og internt.Da smykkevirksomheden Pilgrim samme tid sidste år fremlagde sine seneste årsresultater, var det med den gode nyhed, at flere års underskud var blevet vendt til et driftresultat i plus samt en egenkapital, der var blevet reetableret.
I dag har Pilgrim så offentliggjort årsregnskabet for 2019/2020 – og her ses det, at koncernen for andet år i træk holder sig i plus med et driftsresultatet på 7,5 millioner kroner imod de godt 9 millioner sidste år – på trods af at store dele af perioden har været influeret af corona, vel at mærke. Det skyldes, ifølge virksomheden selv, kombinationen af en stram omkostningsstyring og målrettede investeringer i forretningen, herunder blandt andet onlineaktiviteterne samt på at give kunderne en bedre omnichannel-oplevelse.
“Vi har fokuseret på omkostningsstyring og på at styrke vores omnichannel og digitale del af forretningen. Derigennem har vi kunnet bevare en sund omsætning i 2020 og de økonomiske kræfter til at fortsætte med at udvikle Pilgrims internationale brand. Selvom vi selvfølgelig kan mærke effekten af nedlukningerne,” lyder det i en pressemeddelelse fra CEO Christian Broe, der kan fortælle, at man i det nye regnskab – som dog ikke er offentliggjort i CVR-registret endnu – vil kunne finde en årsomsætning på 189 millioner kroner mod 196 millioner året inden. “Det er under budget, men tilfredsstillende under omstændighederne,” som han formulerer det.
“Omsætningen for det coronaramte regnskabsår ligger ikke langt fra de 200 millioner kroner, vi havde budgetteret med. Så på trods af både danske og internationale nedlukninger har vi klaret det tilfredsstillende og kan fortsætte det videre arbejde.”
At navigere i ujævnt farvand
Udover digitale satsninger på både omnichannel, marketing og e-commerce, har Pilgrim i perioden også arbejdet med brand awareness via blandt andet oprustning af PR både eksternt og internt samt nyansættelser indenfor B2B, e-commerce og social medier.
Derudover har Pilgrim satset på en opgradering af kundeoplevelsen både online og i de fysiske butikker. I den forbindelse gik de imod strømmen i 2020 og åbnede dørene til en ny, stor flagskibsbutik på Købmagergade i maj.
“Butikken har en størrelse, hvor vi kan give vores kunder en fantastisk indkøbsoplevelse. Vi levendegør Pilgrim-konceptet med alt, hvad det indeholder af oplevelser,” siger Christian Broe videre og fortæller, at han på trods af et udfordrende år og nedjusterede forventninger stadig har høje forventninger til fremtiden.
“Vores internationale planer er grundlæggende uændrede, for vi har et stort forretningspotentiale. Derfor investerer vi fortsat i at styrke vores brand og accelereret vækst. Covid-19 sætter stadig store aftryk i markedet, så en af vores hovedopgaver i den nærmeste fremtid er at navigere i ujævnt farvand, men vi er fortsat overbevist om, at også indeværende år slutter positivt. Vi er klar og holder fokus på fremtiden,” afslutter han.