Pilgrim har i mere end 35 år bygget sig op til en af de mest fremtrædende smykkevirksomheder herhjemme indenfor deres kategori. I dag sælges brandets kollektioner, som indeholder både linjer af basis-, håndlavede og ’fashion’-smykker, samt ure og solbriller, i mere end 35 lande verden over. Alligevel har resultaterne ikke altid fulgt med ambitionerne for virksomheden, der de seneste år har måtte fremlægge regnskaber med røde tal på bundlinjen.

Men nu ser det ud til, at skuden er ved at vende for Pilgrim, som med sit seneste regnskab kan fremlægge god vækst. I resultaterne for 2019, som endnu ikke officielt er fremlagt, men som virksomheden netop selv har løftet sløret for, fremgår det, at omsætningen er steget med lige knap 20 procent til 195 millioner kroner mod de 163 millioner året før.

Det er dog ikke kun toplinjen, der har fået et løft. Driftsresultatet ender på godt 9 millioner kroner, hvilket skal sammenlignes med underskuddet på lige over 5 millioner, som man fandt i årsregnskabet for 2018. Derudover oplyser virksomheden selv også, at egenkapitalen er reetableret og nu udgør 39 millioner kroner.

Effektivisering og forenkling har givet pote

Ifølge virksomheden selv, skyldes fremgangen indsatser omkring en generel effektivisering og forenkling af virksomheden, som nu for alvor er begyndt at slå igennem.

“De investeringer og aktiviteter, der har været og bliver arbejdet med, har vist sig at være godt placeret. Nu går vi ind i 2020 med et historisk flot overskud, som vi er rigtigt godt tilfredse med. Dette giver os mulighed for at styrke kapitalgrundlaget for vores fremtidige ekspansion og for at investere yderligere i at styrke vores kunders oplevelse af Pilgrim som brand og realisere dets vækstpotentiale,” lyder det i en pressemeddelelse fra CEO Christian Broe, der satte sig i stolen i marts sidste år med netop målsætningen om at “medvirke til at drive en ambitiøs agenda for udviklingen af Pilgrim,” som han udtalte dengang. Han fortsætter:

“Udadtil har Pilgrim haft – og har fortsat – stort fokus på kontinuerligt at styrke kundeoplevelsen på tværs af vores salgskanaler. Vi oplever salgsfremgang på alle kanaler og ikke mindst på tværs af dem – altså kunder, der eksempelvis både handler i fysiske butikker og webshop. Det er en rigtigt positiv udvikling,” siger han og fortæller, at de styrkede resultater dog ikke betyder, at Pilgrim anser udfordringerne som et overstået kapitel.

“Vi balancer tilfredsheden med de resultater, vi har leveret, med appetitten på meget mere – og vi er derfor meget opmærksomme på at holde det helt rigtige tændningsniveau for hele teamet. Vi lancerer til foråret en offensiv strategiplan, Pilgrim Roadmap 2025, som udstikker retningen for, hvor og hvordan vi ser væksten de kommende år,” siger direktøren om den fremtidige udvikling af virksomheden,” afslutter Christian Broe.