Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW21, Modeuge

Modeugen AW21 bliver fuldt ud digital

Copenhagen Fashion Week og de to messer, CIFF og Revolver, har grundet de nye restriktioner valgt at gennemføre en 100 procent digital modeuge til februar.
Copenhagen Fashion Week og de to messer, CIFF og Revolver, har grundet de nye restriktioner valgt at gennemføre en 100 procent digital modeuge til februar.

“Som følge af udviklingen af Covid-19 og den seneste tids restriktioner vil den kommende udgave af Copenhagen Fashion Week til februar afvikles digitalt. De to modemesser, CIFF i Bella Center og Revolver i Forum og Øksnehallen, aflyses som følge af forbud mod al messevirksomhed til og med udgangen af februar 2021.”

Det skriver Copenhagen Fashion Week i en fælles pressemeddelelse med CIFF og Revolver bakket op af Dansk Mode & Textil samt WEAR under Dansk Erhverv.

For hvor det under afviklingen af modeugen SS21 tilbage i august lykkedes at opretholde flere af de kendte modeugeformater med shows, showrooms, messer og middage – og ikke mindst besøgende – er dette med de nye restriktioner ikke længere muligt.

“Grundet Covid-19 udviklingen pt har vi set os nødsagede til at aflyse alle fysiske events denne gang, herunder messerne,” lyder det fra CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark. Hun fortsætter:

“Selvom det selvfølgelig er brandærgerligt, er der ikke noget at rafle om, og vi må – som i alle andre dele af samfundet og erhvervslivet – krydse fingre for snarlige lysere tider og i stedet se frem til igen at kunne mødes fysisk til modeugen i august.”

Endnu en digital øvelse

Selvom der til nu har været håb om endnu en omgang af den hybridmodeuge, som vi oplevede i august, hvor fysiske og digitale formater sameksisterede, så er der nu den fordel, at både brands, messer og Copenhagen Fashion Week selv har haft bedre tid til at forberede og finpudse sine digitale formater og platforme.

copenhagenfashionweek.com, der relanceres den 14. februar, vil alle shows blive vist og streamet, ligesom det talkprogram, der blev søsat i sommer, vil blive gennemført virtuelt.

Messerne som digitale salgsplatforme

Tilbage i foråret udviklede både Revolver og CIFF digitale salgsplatforme, der kunne understøtte deres fysiske forretning. Men hvor de der – primært for Revolvers vedkommende – var et supplement til den fysiske messe, kommer messernes digitale tilbud i år til at stå alene.

“Jeg havde ønsket, at vi, her i min første sæson som ny direktør for CIFF, kunne slå dørene op til en fuld messe, men det er desværre ikke muligt med de nye forbud. Vores primære opgave er nu på bedste vis at understøtte brandsene, der jo stadig har brug for at få solgt deres kollektioner rettidigt ind. Derfor fortsætter vi selvfølgelig ufortrødent arbejdet på vores nye digitale platform og gode løsninger for de brands, der udstiller i CIFF showrooms. Med den nye platform arbejder vi for at skabe de bedste rammer for vores udstillere ud fra de gældende, restriktive forudsætninger – men også ud i fremtiden. Der er lys for enden af tunellen, og vi glæder os til igen at slå dørene op til de store haller i august,” fortæller Christina Neustrup, CEO i CIFF, til Fashion Forum.

Fra grundlægger og kreativ direktør hos Revolver Christian Maibom, der i august åbnede op for Revolver i både Øksnehallen og Forum, lyder det både konstaterende og optimistisk:

“Kun et myndighedsforbud kan stoppe os, og det er desværre blevet en realitet qua den seneste Covid-19-udvikling. Hos Revolver vil vi nu i stedet bruge al vores kraft på at hjælpe de af vores udstillere, der kommer i klemme qua aflysningen. Ligeledes vi vil udrulle Revolver digitalt og derefter utrætteligt gå i gang med at arrangere Revolver til august 2021 og i mellemtiden forhåbentligt glæde os over øget vaccinering og en ny præsident i USA. Det hele bliver fint igen.”

Alle shows og talks kan opleves fra den 2.-4. februar 2021 på copenhagenfashionweek.com. Showkalenderen kan ligeledes ses her, og talkprogrammet offentliggøres medio januar.