Modebranchens klassiske kollektions- og forretningsmodel har længe været til diskussion. Men fra den ene dag til den anden – med virussens spredning – fik den diskussion fornyet energi. Det fik flere virksomheder til at tage modellen op til revision. En af dem er det aarhusianske modebrand Moves, der er en del af Minimum A/S.

For også her har virksomheden siden 2015 været bundet op på en kombination af den klassiske model med faste, årlige kollektioner krydret med både express-kollektioner og forskellige ’long term’-kollektioner. Men det har brandet nu brudt endeligt med for i stedet at fokusere på færre styles, højere aktualitet og flere løbende leveringer. Og det har, ifølge Moves selv, skabt en salgsvækst på 30 procent på alle nuværende markeder samt en kundeportefølje med rekordtilvækst af nye forhandlere.

“Før krisen gjorde vi os den erfaring, at det var svært for kunder at navigere i vores flere kollektionstyper og mange bøjler. Derfor var vi så småt i gang med at skabe en ny produktfokuseret strategi med færre styles og hyppigere leveringer i tråd med trend og sæson. Den ændring skulle vise sig at ske, noget før vi troede. Da vi for alvor kiggede ind i krisen i starten af marts, var det tid til at være tro mod os selv og vores kunder. Krisen ville ramme vores forhandlere først og hurtigst, og det handlede derfor om at gøre det så nemt som muligt for dem,” siger salgschef Caspar Sloth Thomsen i en pressemeddelelse.

Aktualitet og relevans før alt andet

Derfor valgte Moves udelukkende at sætte de styles i produktion, der gav størst og hurtigst værdi for forhandlerne. Det har medført mere agilitet og beskårede kollektioner, hvor der nu kun bliver produceret de styles, som både Moves selv og deres forhandlere tror på.

“På mange måder har coronakrisen lært os at skære ind til benet af, hvem vi er. En læring, der nu er kommet for at blive. Konsekvenserne har derfor ikke udelukkende været negative. Tværtimod har krisen sparket nyt liv ind i virksomheden og minder os nu dagligt om, hvem vi er og fortsat skal være gode til. Vi er sat i verden for at hjælpe vores kunder med at skabe en god forretning, og det gør vi bedst, når vi designer ud fra vores grundlæggende filosofi om aktualitet og relevans før alt andet,” siger Caspar Sloth Thomsen videre om brandets nye produktfokuserede strategi.

Steen Engelbrecht, der er CEO i Minimum A/S, stemmer afsluttende i:

“Vi er meget tilfredse med, at fokuseringen i Moves er lykkedes så godt over flere kollektioner allerede. Tydelighed i, hvad vores respektive brands bringer af forskellig værdi til både kunderne og forbrugeren, er helt afgørende, og det er vi nået i mål med.”