“Vi er stolte og ydmyge over, at vi nu rammer den milepæl, det er noget, alle i organisationen har arbejdet hårdt på. Men vi ved også, at vi er i gang med at løbe et maraton, og vi har kun lige rundet de første ti kilometer.”

Sådan lyder det fra Miintos stifter og CEO, Konrad Kierklo, der i en pressemeddelelse beretter om portalens resultater for de seneste 12 måneder. Det endelige årsregnskab er endnu ikke offentliggjort, men ifølge virksomheden selv, er salget på deres platform steget med 48 procent for perioden. Samtidig har omsætningen rundet én milliard kroner – et tal, der skal ses i sammenligning med regnskabsåret 2018/19, hvor de solgte varer for knap 700 millioner kroner.

Miinto repræsenterer i dag 1800 modebutikker, brands og designere fordelt i syv forskellige lande. I det seneste år er det dog især premium- og luksussegmentet, der er i stor udvikling og derfor har trukket fremdriften. I alt har kategorien genereret en vækst på 256 procent i 2020 sammenlignet med 2019, hvorfor den nu udgør mere end 22 procent af det samlede salg. Til sammenligning var tallet otte procent i 2019.

“Der tegner sig et mere og mere tydeligt billede af, at vores strategiske fokus på kombinationen af stærke skandinaviske brands, vintageluksus tasker og internationale premium- og luksusbrands er produkter, som kunderne på tværs af alle markeder virkelig har taget til sig og køber ind til. Det har endvidere ført til, at vores kunder i gennemsnit placerer ordrer for mere end 2000 kroner per køb og køber oftere end før hos os,” fortæller Konrad Kierklo videre. 

Ekspanderer på yderligere syv nye markeder i 2021

Andelen af Miintos butikspartnere, der henter en stadig større del af deres omsætning i udlandet via platformen, er også stigende. For eksempel henter de danske butikker nu 40 procent af deres salg internationalt. Og det har fået Miinto til at satse yderligere globalt.

“Der er en klar international tendens på tværs af vores markeder, og det åbner op for nogle helt nye muligheder – både hos os og for vores butikspartnere. Specielt de af vores partnere, der har det rigtige udvalg og rette setup til at udvide til nye markeder via Miinto. Derfor ekspanderer vi nu butikskoncept til yderligere syv nye, europæiske lande i starten af det nye år,” siger Konrad Kierklo og fortæller, at det egentlig er en hurtigere udvidelse end planlagt, men er fremskyndet på grund af øget efterspørgsel fra deres partnere.

Hvordan Miintos øvrige resultater for perioden, herunder bruttofortjeneste og bundlinje, ser ud, beretter platformen endnu ikke om, men vil blive offentliggjort i forbindelse med det endelig regnskab.

LÆS OGSÅ:

Miinto øger salget med 100 millioner kroner i første halvår af 2020