Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Krisetiltag er blevet en fast del af forretningsstrategien

De digitale showrooms var for Minimum et krisetiltag, men har vist sig så effektive, at de fremover er en del af virksomhedens salgsstrategi.
De digitale showrooms var for Minimum et krisetiltag, men har vist sig så effektive, at de fremover er en del af virksomhedens salgsstrategi.

“Der var brug for at nytænke vores strategi i forhold til, hvordan vi kunne betjene vores kunder digitalt. Med det virtuelle showroom kan vi tilbyde alt det, som B2B-kunderne forventer af et personligt salgsmøde – blot leveret i et dynamisk online univers,” lyder det i en pressemeddelelse fra Casper Bech Olesen, international salgschef hos Minimum, om brandets nyudviklede, digitale showrooms.

Showrooms, der blev startet som en en midlertidig kriseløsning, da salgsmøderne for SS21-kollektionerne stod for døren, og fysiske møder og rejser var no-go, men som har vist sig så effektive, at de fremover indgår som en permanent del af forretningsstrategien.

Som det er tendensen med de corona-påvirkede virtuelle showrooms, har målet for Minimum været at kunne fortælle hele historien bag både produkter og kampagne med blandt andet 360-graders videoer, der sikrer den samme fortælling om brand og kollektion på tværs af markeder. Noget, der har vist sig at være en succes for det danske brand, der i sidste uge kunne melde om en tocifret vækstrate på tre af fire hovedmarkeder under coronakrisen.

Den større investering under krisetiden har altså vist sig at bære frugt blandt andet, fordi kunderne via den nye platform kan komme i forbindelse med brandet døgnet rundt og supplere deres varelager fra deres telefon eller computer – ligesom de her kan planlægge deres udvalg af kollektionen visuelt. De online møder har desuden effektiviseret salgsprocesserne – noget, der generelt må siges at være en af de få positive sideeffekter af Covid-19, nemlig at vi med de digitale møder sparer både vores tid og miljø, når vi ikke skal transporteres fra A til B og over landegrænser.

“I stedet for at være defensive og afvente verdenssituationen har vi valgt at være offensive. Ud fra devisen om aldrig at lade en god krise gå til spilde har vi udnyttet de muligheder, en krise som denne også åbner for. Det har sat skub i allerede planlagte initiativer som investering i ny digital salgsplatform med virtuelt showroom og en stor satsning i Tyskland med udskiftning af agentur,” forklarer Minimums CEO Steen Engelbrecht i en pressemeddelelse og konstaterer, at valget af et nyt tysk agentur allerede har “bevist sit værd med flere nye kunder, der lever op til brandets position som ‘entry-level premium’.”

“Vores branche lever af modet til konstant at forandre den måde, vi driver forretning på. Det handler om at tilpasse sig og skabe forudsætningerne for at kunne nå i mål og lykkedes i den omskiftelige verdenssituation, vi befinder os i. Coronakrisen vil, alt andet lige, gå over på et tidspunkt, og økonomien vil rejse sig igen. Derfor har vi investeret i de forudsætninger, vi mener, der skal være på plads for at kunne stå stærkere på den anden side og samtidigt agere undervejs. Det er vores indsalg af SS21-kollektionen en foreløbig god indikator for,” afslutter Steen Engelbrecht.