Næsten 700 tons tøj. Så meget nyt tøj estimerer en ny rapport, udarbejdet af Econet for Forbrugerrådet Tænk, at brands og forretninger – fysiske som online – hvert år smider ud til forbrænding i Danmark. Et enormt tal taget i betragtning, at tøj og tekstiler, ifølge Det Europæiske Miljøagentur, i 2019 var det europæiske forbrugsområde, der havde den fjerde mest skadelige miljøpåvirkning – ligesom det er ganske modstridende den generelle udvikling mod og holdning til mere bæredygtighed i modebranchen.

På baggrund af undersøgelsen har Forbrugerrådet Tænk skrevet et åbent brev til miljøminister Lea Wermelin, der appellerer til en politisk indsats for mindre tøjspild. En alliance af 24 virksomheder, NGO’er, brancheorganisationer og forskere som Copenhagen Fashion Week, Dansk Mode & Textil, Lifestyle & Design Cluster og Else Skjold har tilsluttet sig brevet. Et brev, der blandt andet opfordrer til en handlingsplan til forebyggelse af overproduktion af tøj, CSR-afrapportering om spild og gennemgang af “incitamentstruktur som moms, afgifter og tilskud” på blandt andet leasing og reparation af tøj, foruden flere midler til forskning i genanvendelse af fibre og mere information til forbrugerne.

“Vi ved, at der blandt andet er et stort spild af tøj hos forbrugeren, som bruger tøjet for lidt, og vi kan se, at nogle forhandlere smider usolgt tøj ud. Men der er behov for mere viden, så vi kan lave de rigtige og målrettede indsatser, der kan stoppe overproduktion og minimere tøjspildet til gavn for klima og miljø. Vi hører fra tøjbranchen, at de gerne vil gøre en indsats, og forbrugerne er også ved at blive mere bevidste om de her sammenhænge. Forandringer skabes bedst, når man løfter i flok, og vi kan for eksempel se, at man har haft god succes med en tilsvarende national handlingsplan på plastikområdet,” skriver formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, på organisationens hjemmeside.

Flere sammen om løfte mod udsmidning af tøj

I forbindelse med brevet til miljøminister Lea Wermelin har Forbrugerrådet Tænk sat intensivt fokus på tøjspild i produktion, hos forhandlere og forbrugere. Her har de endvidere spurgt 85 virksomheder, der repræsenterer 115 tøjbrands, om de kan tilslutte sig et løfte om ikke at destruere nyt tøj. Det løfte har indtil videre 50 virksomheder, svarende til cirka 85 tøjbrands, tilsluttet sig. herunder Salling Group, COOP, H&M, Bestseller og Boozt, men også Baum und Pferdgarten, By Malene Birger, Ganni, Nué Group med flere.

“Produktionen og distributionen af tøj og tekstil udgør en af de største belastninger for vores miljø og klima, og det virker helt meningsløst, at der bliver smidt helt nyt, usolgt tøj direkte i skraldespanden. Det forventes, at produktionen af tøj og sko stiger markant de næste ti år, og derfor opfordrer vi nu til, at man for eksempel med forpligtende brancheaftaler eller ved at håndhæve de regler, der er på området, sørger for, at nyt tøj ikke ender i skraldespanden. Der er brug for indsatser hele vejen rundt, og det er en opgave, som skal løftes af både tøjbranchen, myndigheder, politikere og forbrugere,” slutter Anja Philip i pressemeddelelsen på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.

Vi følger Forbrugerrådets Tænks videre udvikling i arbejdet.

(Artiklen er opdateret den 23. oktober kl. 13.39. Tidligere stod der fejlagtigt, at der er tale om 700 millioner tons tøj. Der er dog “kun” 700 tons.)