Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

“Hvis du arbejder mere end syv dage frem, så er du fucked!”

7 Days Active er ikke bare navnet på Malkit Singhs sportswear brand, det er også filosofien bag hans måde at arbejde på. Fashion Forum har talt med den kreative direktør om entreprenørskab, udfordringer, beslutningsprocesser og gode energier.
7 Days Active er ikke bare navnet på Malkit Singhs sportswear brand, det er også filosofien bag hans måde at arbejde på. Fashion Forum har talt med den kreative direktør om entreprenørskab, udfordringer, beslutningsprocesser og gode energier.

“Vi planlægger én uge frem. Når du dyrker sport, kan du have en dårlig uge, men så genstarter du næste uge med en ny plan for, hvordan du bliver bedre. Den filosofi kan jeg godt lide, og det er i virkeligheden det, 7 Days Active handler om. Du skal ikke være bedre for andre, du skal være bedre for dig selv.”

Vi møder Malkit Singh på en restaurant nær hans lejlighed. Han er netop kommet hjem fra Portugal, hvor 7 Days Active producerer de fleste af sine produkter. Den kreative direktør vil møde folk ansigt til ansigt, hvilket har resulteret i mange rejser frem og tilbage mellem Danmark og fabrikkerne i Portugal siden brandets start i 2019. Da vi møder ham på restauranten, er han netop ved at afslutte et frokostmøde om et upcoming projekt for brandet – med hvem og om hvad, må vi ikke afsløre. Vi følges hjem til hans lejlighed få minutter fra restauranten, og på den korte vej når han at tale i telefon med både grafikere og et par medarbejdere. Da vi endelig sætter os ned omkring hans runde stuebord, slukker han telefonen, kigger op og siger:

“Nu er der fuldt fokus.”

Tip dunk: Når bolden gribes i luften og sendes direkte i kurven efter et brændt forsøg

Malkit Singh er efterhånden en velkendt og erfaren mand i modebranchen. Op gennem 90’erne som model og efterfølgende via sit tidligere PR-bureau Staple. Senest var han med til at starte Halo, et subbrand til løbemærket Newline, hvilket også blev hans indgang til at designe funktionelt sportstøj. Men det at være aktiv og dyrke sport – særligt basketball – har fulgt Malkit Singh lige siden, han var barn:

“7 Days Active tager udgangspunkt i min stil og historik. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har boet på børnehjem i 17 år. Der handler det ikke om skolebøger, men om at være aktiv. Og derigennem har jeg prøvet mange forskellige ting, som har med et aktivt friluftsliv at gøre.”

7 Days Active SS21

Sport og basketball er derfor ikke bare en stor passion for Malkit Singh. Det var herigennem han fik nogle af sine første succesoplevelser i livet, og sidenhen er det blevet fundamentet for hans forretning og den måde, han har konstrueret sin virksomhed på. Han angriber sit foretagende som en ægte sportscoach, der skal sammensætte det bedste hold på banen:

“Da jeg startede 7 Days Active, ville jeg bygge et basketballhold med de forskellige roller som det indebærer. Der er en coach, en god defender og en god spiller. De svarer i praksis til en god bogholder og indkøber,” siger Malkit Singh, mens han tegner opstillingen i luften.

“Det hjælper ikke noget, hvis du kun har én superstar i angrebet, for så bliver der scoret mål i den anden ende. Du skal have gode folk på alle dine pladser, og de skal fungere som et team.”

I jagten på det perfekte hold gik han først til kammeraten Anders Degn –  der i dag er brandets CEO – med et løst koncept og et par sketches:

“Han var den helt rette fyr! Han kan alt det, som jeg ikke kan – og derfor var vi et godt match fra starten. Anders er en sindssygt struktureret fyr, han har styr på alt det ledelsesmæssige og operationelle. Han ved, hvordan vi får lavet en ordentlig kontrakt, hvordan vi skal stifte vores selskab, og hvordan vi får lavet systemer, så vi køber ind rigtigt. Ting, som jeg bare ikke selv er særlig god til.”

Anders Degn var på daværende tidspunkt selv i en uafklaret situation – mellem to stole, som Malkit Singh forklarer det. Han gik derfor med ind i projektet, hvorefter de to partnere gik på banen:

“Jeg havde 50.000 kroner, som jeg brugte til at starte virksomheden op med. Det var det, jeg havde tilbage på kontoen. Og Anders havde også 50.000 kroner til overs, han kunne smide ind i projektet.”

Nu skulle det gå stærkt. Med pengene fik de sammensat et moodboard, en oversigt af produkterne i den første kollektion, og producerede et par samples. De fik herefter investor Jakob Langemark (CEO, Hello Group) med på holdet, der i dag er en del af ejerkredsen, samt tog et mindre lån i Vækstfonden – statens finansieringsfond, der hjælper nye og etablerede virksomheder til at vækste. De søgte om en plads på Copenhagen Fashion Week SS20, som de på mirakuløs vis fik – Malkit Singhs egen beskrivelse – og forberedte sig på et fast break (kontraangreb) ind på den københavnske modescene:

“Planen var at lave samplekollektion og præsentere den på modeugen med et show. Derefter skulle der kun gå tre måneder, før alle varerne kunne købes, så vi hurtigt var på markedet. Hvis der går et halvt år fra show, til du er på markedet som nyt brand, så har folk allerede glemt din historie,” fortæller Malkit Singh.

Foto: Copenhagen Fashion Week, 7 Days Active showdebut, august 2019

7 Days Active debuterede på modeugen i august 2019 med et brag af et show læs vores anmeldelse her og i november samme år udkom kollektionen online samt i tre udvalgte butikker. Der gik dermed mindre end et år fra, at Malkit Singh vemodigt måtte forlade Newline Halo, et projekt han havde lagt meget af sin kreative energi i, til at han med stor succes og bifald fra flere modemedier officielt kom på banen med 7 Days Active. Og for at blive i basketballterminologien, så blev bolden grebet inden den ramte jorden og derefter sendt direkte i kurven. SLAM!

Second quarter: Netværk og gode venner

En basketkamp består af perioder kaldet quarters – og efter et yderst succesfuldt first quarter handler det nu om at fortsætte det gode spil ind i næste periode. Malkit Singhs store netværk har været altafgørende for brandets videre udvikling:

“Et godt netværk er vigtigt, når man starter noget op. Det holder en åben for en anden tankegang og andre måder at se tingene på. Et godt eksempel er, at jeg altid laver farvekort, som jeg sender til et par venner. Jeanette (Madsen red.), der også er med i Rotate, ser altid mine farvekort. På den måde får jeg hjælp og nye øjne på tingene. Så bliver det heller ikke så ensporet.”

Den store støtte og hjælp fra influencere som Jeanette Madsen er ikke forbigået Malkit Singh:

“Vi er helt sikkert præget af, at en del influencers og venner har hjulpet os fra starten ved at promovere og fotografere produkterne. På den måde er vi kommet rimelig langt for meget få midler.”

Fra venstre: Emili Sindlev, Mads Emil Grove Møller, Jeanette Madsen og Malkit Singh

Med deres debut på Copenhagen Fashion Week havde Malkit Singh og Anders Degn markeret sig på den danske modescene – nu skulle de videreudvikle konceptet. I januar 2020 var de endnu engang på kalenderen til den officielle modeuge, og forventningerne var høje. Og som vores anmelder skrev om det farverige show på Sankt Annæ Plads 32, så blev forventningerne: “… i høj grad indfriet. Allerede fra første indgang stod det klart, at Singh og co. med en ubesværet coolness ville bygge videre på det konceptuelle active wear look, der stod så stærkt i debutkollektionen.”

De gik ind i 2020 med en god følelse og store ambitioner om international udvidelse. De var klar til endnu engang at kaste bolden i kurven, men blev mødt af en block i form af Covid-19. For en mand, som bygger sin forretning på netværk og ansigt-til-ansigt-møder, blev i den grad sat på prøve:

“Den nemmeste del er faktisk at sætte sig ned og tegne noget tøj og få det til at se fedt ud på papir. Den største udfordring har været at få hele produktionssystemet i flow – at få hele den tekniske del til at spille, og at få tøjet til at ligne det på papiret i forhold til kvalitet og pasform. Mange af de udfordringer har vi håndteret ved at være hands-on på alt hele tiden. I starten rejste vi meget og besøgte vores fabrikker i Portugal og Kina. På den måde har corona været en stor hæmsko for os og betydet rigtig mange e-mails og meget mere FaceTime.”

Endnu engang kommer Malkit Singhs 7-dages strategi dem til gode:

“Selvfølgelig har vi arbejdsopgaver, som strækker sig længere end én uge, men vi arbejder altid for, at indeværende uge bliver god. Og så kan det godt være, at noget går galt. Men så samler vi op og starter på en frisk i den nye uge. Ting ændrer sig. Den 9. marts var der ingen, der tænkte, at vi pludselig skulle lukke ned. Men det skete altså. Så hvis du arbejder i mere end en uge, så er du fucked. Because… you never know! Så vi vil altid have en strategi for, hvordan vi kan være omstillingsparate.”

Selvom lockdown betød, at de måtte nedskalere deres rejseaktiviteter og sætte udlandsambitioner på hold for en stund, klarede 7 Days Active sig igennem perioden bedre end forventet. Især fordi brandet faktisk resonerede positivt hos mange mennesker i en periode, hvor vi pludselig ikke kunne gå ud:

“Alle har været hjemsendt. Pludselig skulle folk ikke på kontoret længere, de skulle udenfor med telefon og headset. Det var dagens arbejde. Folk har haft brug for at være aktive udenfor, og derfor har mange skiftet ud i garderoben. I den her periode havde folk ikke brug for et jakkesæt, de havde brug for et sweatsuit eller et par tights og en løbejakke. Noget, som de kan gå i fra morgen til aften, for der har ikke været grund til at skifte.”

Men har corona-pandemien så rent faktisk været god for 7 Days Active?

 “Corona har ikke været godt for nogen. Men det har været positivt i den forstand, at vi har været mere sammen med familien og set vores tætte venner meget mere. Vi har været mere ude i naturen og bevæget os mere. Jeg har selv haft et gennemsnit på 13.000 skridt om dagen, fordi jeg simpelthen har været mere udenfor. Vi har alle erfaret, at vi ikke behøver være fysisk tilstede på kontorstolen for at passe vores arbejde. Nogle gange kan man klare det fra en bænk ude i naturen.”

7 Days Active SS21

Men nu er vi ikke længere i lockdown, og de fleste af os er tilbage på arbejdspladsen. Vi spørger Malkit Singh om, hvorvidt 7 Days Active så skal ændre retning. Men 7 Days Active er en forlængelse af ham selv ­– og hvis han ændrer retning, så vil brandet miste sin troværdighed:

“Brandet skal også appellere til, hvem du selv er, og hvad du godt kan lide. Det giver troværdighed, for så vender du ikke sejlene i øst og vest hele tiden.”

Time-out: Ny virkelighed og nye mål, men samme taktik

I dag er 7 Days Active mellem quarters, en såkaldt time-out med plads til at tale sammen om taktikken fremadrettet. De har netop gennemført endnu et succesfuldt modeshow på Copenhagen Fashion Week SS21 – de første styles fra kollektionen er allerede i butikkerne – og virksomheden vokser:

“I dag har vi ansat én i designafdelingen, én til salg, og så får vi snart en praktikant på holdet. Vi er netop flyttet i nyt kontorlokale, og så har vi fået endnu en investor på, som skal hjælpe os med at bygge selve virksomheden.”

I takt med at virksomheden vokser, er det vigtigt at alle på holdet arbejder sammen mod en fælles målsætning:

“Lige nu er vi et sted, hvor vi er nødt til at definere præcist, hvad vi gerne vil være, så alle kan have en fælles arbejdsplan for hvor vi skal hen, og hvilke historier vi skal fortælle. Større virksomheder fungerer lidt ligesom et stort tankskib, de kan ikke bare lige vende om. Vi er et sted, hvor vi stadig kan vende hurtigt. Når vi bliver et større skib, så kan vi ikke bare lige vende igen.”

Så selvom det altid vil handle om sportswear og det aktive liv – uanset om det er judo, fodboldtøj eller en fiskekollektion – er det på tide med en overordnet strategi. Om et år håber han på, at de faktisk kan tjene lidt penge med 7 Days Active, da man som relativt nyt brand ’brænder’ hver eneste krone, som han selv udtrykker det. Om fem år kan 7 Days Active-fans måske komme helt ind i kernen af, hvad Malkit Singh gerne vil have brandet skal være:

“Om fem år har vi forhåbentligt en god virksomhed med 50 eller 100 mand ansat. Måske har vi en container på havnefronten med sauna og ingefærshots. Et sted, hvor alle kan se kollektionen, måske også træne lidt, og hvor de ansatte arbejder. Jeg tror, det er vigtigt, at folk udefra kan opleve brandets kultur. Og vi skal skabe en fed kultur og en fed energi.”

Malkit Singh, september 2020

Arbejder I stadig i syv dages intervaller med ugentlige mål om fem år?

“Ja, det tænker jeg. Du må ikke sove i timen, så er du færdig. Og det er også en af årsagerne til, at du hele tiden skal udvikle dit team. Du skal finde den næste generation, dem, der ikke sover og altid er vågne.”

Men det overordnede koncept – activewear med et fashion twist – vil stadig være essensen af 7 Days Active, da sportswear aldrig rigtigt bliver uaktuelt, hvis man spørger Malkit Singh:

“Jeg tror ikke det aktive liv dør ud, det vokser i alle mulige retninger. Og sweat har jo været her i mere end 50 år. Der er perioder, hvor det topper mindre, men det topper altid.”