80 millioner kroner fra Uddannelses- og Forskningsministeriet skal fremover være med til at sikre innovation og samarbejde mellem forskere og virksomheder via 14 nationale erhvervsklynger – herunder en for mode. Og det er en allerede på nuværende tidspunkt kendt klynge, der skal stå for modebranchens udvikling her. Det Herning-baserede Lifestyle & Design Cluster kan nemlig fra årsskiftet kalde sig en national klyngeorganisation på erhvervs- og teknologiområdet for design, mode og møbler.

 “Det er rigtig gode nyheder, og vi er utroligt glade for vores nye rolle som national erhvervsklynge inden for styrkepositionen: design, mode og møbler. Med denne udnævnelse følger der et stort ansvar, som vi med stolthed tager på os. Det er vores fornemmeste opgave at sikre innovationsniveauet i livsstilsbranchen, hvor få har en egentlig udviklingsafdeling. Vi vil fortsat arbejde intensivt på at skabe aktiviteter, der imødekommer de aktuelle innovationsbehov og udfordringer, som virksomhederne står overfor nu og i fremtiden,” lyder det fra Betina Simonsen, administrerende direktør i Lifestyle & Design Cluster, i en pressemeddelelse.

De nye erhvervsklynger kommer til at erstatte omkring 40 nuværende regionale erhvervsklynger. Denne forenklingsindsats blev påbegyndt i 2019, hvor Uddannelses- og Forskningsministeriet i sin 2020-2023-strategi besluttede, at der kun skulle være én offentligt finansieret klyngeindsats inden for hvert erhvervs- og teknologiområde.

Lifestyle & Design Cluster arbejder i tætte partnerskaber med videns- og forskningsinstitutioner og mere end 220 dialogvirksomheder for at være på forkant med livsstilsbranchens udviklingstendenser, ideer og behov særligt indenfor bæredygtig omstilling. Dette arbejde vil nu fortsætte med – forhåbentlig – endnu større national gennemslagskraft. Noget som også Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil, ser frem til: 

“For os er Lifestyle & Design Cluster en vigtig spiller, når det kommer til blandt andet at motivere flere forskere til at arbejde med de udfordringer og muligheder, livsstilsbranchen står overfor. Her kan indsigt og løbende analyser give brancherne bedre mulighed for at agere, fokusere og prioritere indsatsområder og dermed træffe bedre beslutninger; hvad enten det gælder nye teknologier som fremmer bæredygtighed og eksport,” siger han i pressemeddelelsen.

De nye erhvervsklynger, herunder Lifestyle & Design Cluster, der nu er en national klynge, vil starte deres aktiviteter ved årsskiftet.