Mandag aften løb Cecilie Bahnsens debut på den parisiske modeugekalender over skærmene hos den internationale modepresse. En dramatisk filmatisering af Bahnsens SS21-kollektion, som vi savnede på vores egen kalender i København, men må anerkende, som den store blåstempling, det er, at være en del af modeugen i Paris. Og filmen var – set med danske øjne – et kærligt hovedkast til designerens danske tilhørsforhold med scenen sat ved Vesterhavets kyststrækning, de vidstrakte klitter ved Thy. Her viste hun – blandt andet – nye variationer af sine ballonformede ærmer, der denne gang gik fra bare skuldre, hvilket understregede det casual i den distinkte silhuet. Et fint spil af bar hud mod de ekstravagant mange meter af stof: En delikat, delikat blomsterbesat organza, transparent strik i fluorescerende pink, blid gul og sart lyserød, den rene hvide og den intenst sorte. Flere lag over lag, der viser, at Cecilie Bahnsens stadige udforskning af silhuet og materiale, effekten af et bånd der kan strammes, så langt fra er udtømt og unægteligt fungerer godt i den af Moon instruede, Stonefire producerede, filmiske setting. Og havde man blot kunne se endnu mere materiale og snit i filmen, der nød de sceniske vidders mulighed for afstand og droneoptagelser, havde den modenørdede tilfredsstillelse over filmen blot været endnu større. Filmen, ‘The Summit’, altså ‘topmødet’,  blev vist mandag aften på den parisiske modeuges første dag. Vi har talt med Cecilie Bahnsen om inspirationen bag både film og kollektion.

Fortæl lidt om inspirationen bag filmen?
“Denne sæson havde jeg et billede i hovedet af en kvinde på en rejse gennem landskabet – en symbolsk vandrer. Idéen kom fra tre meget forskellige referencer: En serie af meget smukke sort/hvid billeder fra Hashimoto Shoko fra 1970’erne, James Turrells farverige installationer og endeligt et billede af. P.S. Krøyer af to kvinder gående på stranden ved Skagen. Med filmen ’The Summit’ har vi sendt en gruppe af kvinder på en rejse inspireret af naturen, samling og håb.”

I præsenterer på Paris Fashion Week med en film og ikke en fysisk begivenhed. Hvad har I lagt særlig vægt på i tilblivelsen af filmen?
“En digital oplevelse vil aldrig blive det samme som et fysisk show, men der er elementer, der kan fremvise følelsen og stemningen af brandet. Med musik af August Rosenbaum, fantastisk lys og smuk natur har vi skabt en stemning og historie, som jeg, sammen med kollektionen, håber fanger og drager folk.

Den kunstneriske vision bag ’The Summit’ har været at skabe en smukt tidsrum, hvor folk kan drømme sig ind i vores univers. Det er en film, der beskriver en smuk rejse om sammenhold.”

Du er – blandt andet – kendt for din store materialefinesse og fortrinlige håndværk. Hvordan får man de kvaliteter til live i en film?
“Jeg har kigget på James Turrells installationer, som jeg meget gerne ville inkorporere i denne sæsons farver med den elektriske pink og blændende grøn, der i filmen bliver oplyst i natten. Vi har tilføjet et nyt materiale, et pailletbroderi lavet i Schweiz, der er let og luftigt og bevæger sig i vinden, ligesom vi i studiet har arbejdet med blomsterbroderede organza-overlays, der danser i lyset, når materialet bevæger sig. Da filmen er optaget på Vestkysten, har vind og vejr haft stor betydning for at få vores materialer til komme til deres ret.”

Se The Summit her.