Få ting i det danske detailled er både frygtet og debatteret, som Amazons indtog i Norden – noget, der blev bekræftet i august i år, hvor den amerikanske onlinegigant annoncerede, at de ville etablere lager i Sverige og dermed komme endnu tættere på de nordiske kunder.

Frygten går på, at Amazon vil sluge særligt de mindre webshops og udkonkurrere markederne med blandt andet den korte leveringstid, som er blevet et af virksomhedens trademarks.

I Danmark har hver tredje dansker købt noget hos Amazon indenfor det sidste år, viser en undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia. Og selvom det fortsæt mest er bøger, de danske kunder køber, er der også salg i tøj på platformen, som står for ni procent, samt smykker, som står for syv procent – ifølge Retail Institute Scandinavia særligt lokket af det enorme varesortiment og den hurtige levering, Amazon bryster sig af.

“Hurtig levering og gratis fragt vil i fremtiden blive en markedstandard, når Amazon for alvor satser på Danmark,” fortæller Dorte Wimmer, forbruger- og retailekspert i Retail Institute Scandinavia, i en pressemeddelelse fra analyseinstituttet og kommer med et råd til danske webshops:

“Det er to af de absolut skarpeste spydspidser i deres angrebsstrategi på et marked, så hvis man vil afvæbne stødet fra Amazon, så skal man allerede nu som webshop tilbyde hurtig og gratis fragt. Derved vil Amazon ikke have dette som afgørende konkurrenceparameter, når de for alvor satser på Danmark. Der er derved en gylden mulighed i øjeblikket for de danske virksomheder for at gøre sig klar til Amazons indtog.”

Men udover den hurtige gratis fragt, som mange danske webshops i forvejen har implementeret, så har Dorte Wimmer også fem andre råd til dem, som gerne vil ruste sig til fremtiden med Amazon i nærheden.

6 råd til virksomheder i kampen mod Amazon

 

  • Tilbyd hurtig og gratis levering, nu
    Hvis dette er markedsstandard, når Amazon satser på Danmark, vil et af Amazons skarpestevåben i kamp om kunderne være sat ud af spillet.

 

  • Fokuser på kunden – og ikke konkurrenten
    Optimer alt omkring kunden og kundeoplevelsen, så kunderne er loyale og tilfredse med netop din virksomhed, så det er sværere for Amazon at tiltrække dem. Forkæl kunderne alt det, du kan, allerede i dag.

 

  • Specialiser dig
    Adskil dig fra Amazon ved at kunne noget andet. Hvis man kan sammenlignes én til én med Amazon, taber man kundernes gunst i kampen mod kæmpen. Derfor vil mindre webshops uden klar profil eller speciale tabe pusten først i kampen mod Amazon.

 

  • Udnyt samspillet mellem det digitale og det fysiske
    Har man både fysiske og online butikker, skal disse integreres og optimeres hurtigt. Amazon er ’kun’ tilstede digitalt uden for USA, og danske butikker har derved en fordel i samspillet, som skal optimeres til en sømløs kundeoplevelse på tværs af kanaler.

 

  • Undgå priskonkurrence mod Amazon på alt
    Udvælg nogle enkelte strategiske produkter og match prisen på Amazon, og fokuser derudover på det, du kan tilbyde, som Amazon ikke kan – som for eksempel det fysiske møde og specialviden.

 

  •  Tag chancer
    Tiden er inde nu til at tage chancer og tænke nyt. Gør man det samme som i går, så taber man.