“Der hvor de usælgelige varer holder til.” Astrid Andersen sætter fokus på deadstock i samarbejde med Hummel

Den danske designer har været helt inde på de bagerste hylder på Hummel-lageret til deres nye deadstock-kollektion, der skal kaste lys på modebranchens problemer med spild og overforbrug.
21.09.2020 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Hummel x Astrid Andersen

Hvis der er noget, som coronatiden har sat streg under, så er det, at modeindustrien har et problem med spild, ophobede lagre og generelt overforbrug. Og netop derfor er der kommet fornyet fokus på blandt andet genanvendelse og deadstock, som fremtidige løsninger til en grønnere tøjproduktion. Noget, som da også er omdrejningspunktet i det nye, trefoldige samarbejde mellem designer Astrid Andersen, sportsbrandet Hummel og produktionssystuen Sylab i Ikast.

Det er der kommet kollektionen ’Hummel x Astrid Andersen’ ud af – en unisex-kollektion, som er skabt af materialer, som samlede støv på hylderne hos Hummel. Astrid Andersen fortæller om projektet:

“Det var vigtigt for mig at arbejde med noget, som ikke var prøvet af tidligere, og vores interesse faldt hurtigt på de bagerste hylder på lageret – der hvor de usælgelige varer holder til,” siger hun i  en pressemeddelelse om kollektionen, der tro mod designerens karakteristiske stil – og Hummels snart 100-årige speciale – tager udgangspunkt i teamsportens verden.

“Det betyder, at der i kollektionen både optræder spor af klublogoer og sponsorer, og det var vigtigt for mig, at der var klare referencer til det, materialerne oprindelig blev brugt til. Jeg er stolt af processen, hvor det blandt andet blev synligt, hvor meget håndværk sådan et projekt kræver. Jeg håber, at vi med vores arbejde skaber et anderledes syn på arkiver med ’ubrugelige’ varer, og målet med kollektionen er at medvirke til en fremtid med mere bevidst forbrug,” siger hun videre.

Et stort puslespil

Hvor projektet for Astrid Andersen var en mulighed for at dyrke sin egen designnysgerrighed til et godt formål, var det for en stor virksomhed som Hummel en chance for – foruden at få ryddet op i lageret, selvfølgelig – at retænke deres eget forhold til produktion og udfolde mulighederne med deadstock – selvom det viste sig at være en kompleks opgave, der krævede de rette samarbejdspartnere:

“Vi stod foran en unik produktion med et limiteret antal enheder, og vi fik Sylab anbefalet til opgaven. En dansk producent var i tråd med vores upcycling koncept, og hos Sylab fandt vi de faglige kompetencer i forhold til at lave mønsterdele, klippe og sy,” supplerer Tina Jensen, Product Manager hos Hummel, og fortæller, at det eksempelvis sætter nogle benspænd i forhold til mønsterdele og klipningen i de begrænsede tekstiler. Noget, der betød, at hvert stykke tøj i kollektionen i hver eneste størrelse er blevet klippet individuelt i hånden. En opgave der da også var både interessant og udfordrende for syerskerne i Sylab – en produktionssystue, der laver både mindre kollektioner og prototyper til både store og små virksomheder.

“Det var et meget stort puslespil, hvor vores faglighed og fleksibilitet kom til sin ret, da det undervejs i processen flere gange var nødvendigt at tage beslutninger, som ændrede udgangspunktet,” fortæller Lise Clemmensen, der er daglig leder af Sylab. Hun tilføjer afslutningsvist:

“Normalt tager man bare et nyt stykke stof, hvis man klipper forkert, men her havde vi kun de varer, der stod i kasserne fra Hummel, og det var forbudt at klippe forkert, hvis der skulle være nok til de planlagte styles.”

Den nye Hummel x Astrid Andersen-kollektion blev lanceret i sidste uge i Aarhus. Det skete under en Redesign Workshop arrangeret af  Lifestyle & Design Cluster i forbindelse med Sallings nye modepris og ugelange fokus på bæredygtig mode under navnet Salling Future Friendly Fashion.

Salling hyldede den bæredygtige mode: Her er vinderne af Salling Future Friendly Fashion Award 2020