“Vi kan se, at influencer-skabt indhold fortsat kan skabe impact for både vores kunders brands og brugere i vores brandunivers, hvis proces og oplevelsen omkring influencerne bliver gentænkt,” fortæller Camille Berner, Head of Commercial Development for Costume hos Benjamin Media, i en pressemeddelelse om det nye kommercielle projekt ‘Costume Icon’. Et projekt, der skal forbinde brands og mikro-influencere – og selvfølgelig være med til at løfte Costumes univers og indtægtsmuligheder i en tid, hvor printmagasinerne på mange måder skal genopfinde sig selv.

Makro-influencerne, dem med mange tusinde følgere, har den åbenlyse fordel at ramme mange, men med mikro-influencerne er ønsket, at man kan ramme mere præcist ned i en bestemt målgruppe – om det er træningsentusiaster, læseheste eller de rejselystne – og, forestiller man sig, operere i et lidt mere agilt, autentisk og knap så budgetkrævende set-up.

Med det som udgangspunkt har Costume igennem de seneste måneder skabt et onlinefællesskab af mikro-influencere, der alle har takket ja til at blive ambassadører for modemagasinet – og herigennem at skabe kampagner og content for kommercielle brands.

“I Costume Icon er relationen mellem brand og influencer vendt om. Her er det influenceren, som anmoder om at repræsentere et brand, frem for brandet, der bejler til influenceren. Det sikrer oprigtig motivation – og derfor bedre kampagner,” forklarer Camille Berner videre.

Marketingmodellen fungerer på den måde, at brandet, der ønsker omtale, udvikler et kampagnepitch i samarbejde med Costume. Pitchet sendes herefter i udbud til Costume Icon-influencerne via den svenske app Society Icon, som Benjamin Media har licens på som de første i Danmark. Influencerne kan herefter søge om at blive ambassadører for brandet, og de udvalgte står derefter for at skabe kampagnens indhold, der slutteligt bliver effektmålt af Benjamin Media.

“Koblingen mellem medie og community giver os både nye redaktionelle og kommercielle muligheder. Og det er interessant at se, hvordan ikonerne fortolker og udfolder stil i et kreativt og personligt univers. Vi kan konstatere, at det allerede nu har skabt et ekstra lag til gavn for både brugere og kommercielle partnere,” supplerer chefredaktør på Costume Rikke Amtorp Christensen om den seneste satsning for at udvide universet omkring printmagasinet.