Efteråret er officielt kommet, og midt imellem den nye arbejdsfordelingsordning fra regeringen, samtykkebaseret voldtægtslov og ophævet grænsekontrol kommer nu også de nye kollektioner fra modebranchen, der er blevet nytænkt og redigeret i lyset af Covid-19 – og sammen med dem endnu flere spændende bud på, hvordan de kan blive præsenteret digitalt.

I København har byen siden i går været fyldt af 3days of Design, hvor interiør- og møbeldesign bliver iscenesat og hyldet. Eventet varer helt til i morgen, lørdag, og events og udstillinger kan findes på 3daysofdesign.dk.

Nedenfor kan du finde et udvalg af ugens andre nyheder, der især byder på mange nye designsamarbejder. (CC)

Zalando og Adidas går sammen om bæredygtig skokollektion

Adidas klassikerne Superstar, Stan Smith, Supercourt og Continental80 har igennem flere årtier været manges yndlingssko og fået nyt liv gennem relanceringer, men nu får de deres nok mest relevante opdatering nogensinde: Den bæredygtige kollektionen ‘The Adidas Originals Clean Classics Collection’ er skabt i samarbejde med Zalando, og sammen vil de to partnere vise, hvad man kan skabe, hvis genbrugsmaterialer bruges korrekt. De bæredygtige sko består af 70 procent genbrugsmateriale i topdelene, mens sålen er lavet i 90 procent naturligt gummi og 10 procent genbrugsgummi. Dertil har de gentænkt mønsterkonstruktionen, hvilket både reducerer spild og giver de fire par sneaks nye detaljer. Et ret godt take på nogle af modens store sko-ikoner.

The Adidas Originals Clean Classics Collection er tilgængelig hos Zalando nu.

Stoy x Lala Berlin

Aarhus-butikken Stoy er gået sammen med tyske Lala Berlin om en limiteret udgave af Lala Berlins trekantede signatur-tørklæde med det velkendte Kufiya-mønster håndtrykt i en mørk grå. I forbindelse med samarbejdet har de skabt kampagnen ‘Sisters’, der skal sætte fokus på diversitet blandt kvinder. Så selvom et cashemeretørklæde langt fra er alle forundt, vil Stoy og Lala Berlin vise, hvordan den samme style kan appellere til – og tolkes – på forskellige måder af forskellige kvinder. Kampagnen går i tråd med Lala Berlin grundlægger Leyla Piedayeshs tidligere kollektioner og kampagner, hvilke hun også har tillagt samfundsmæssig dimension.

“…jeg har en stemme, som jeg kan bruge. Jeg behøver ikke være politiker for at være politisk,” fortalte designeren i et interview med Fashion Forum for godt et år siden, hvor hun også forklarer, hvorfor hun ikke længere kan lukke øjnene for samfundet omkring hende.

Samarbejdet lanceres hos Stoy den 10. september klokken 11.00.

Stoy x Lala Berlin

H2O x Lars Vejen

Det danske retro-sportsbrand, H2O, er klar med endnu et collab, denne gang med arkitekt og designer Lars Vejen. Dermed skriver Vejen sig ind i rækken af H2O-samarbejder med stærke navne som blandt andet Stine Goya, Henrik Vibskov, Mark Kenly Domino, Han Kjøbenhavn og Kopenhagen Fur. Lars Vejen adskiller sig dog ved hovedsageligt at have arbejdet som møbeldesigner med tætte relationer til Japan, hvor han også tilbage i februar lancerede og udstillede møbelkollektionen StudioA27.

Japan er også omdrejningspunkt for hans samarbejde med H2O, der består af tre T-shirts med geometrisk cirkelprint inspireret af Japans kultur, arv og print:

“Enso-cirklen beskrives som ’Creative Non-Creativity’, hvor alt udføres i et enkelt penselstrøg – uden mulighed for at redigere eller rette det endelige resultat. Det er i alt sin enkelhed resultatet af dig – din energi og din bevægelse i det øjeblik, du rører ved papiret,” fortæller Lars Vejen i en pressemeddelelse.

De tre T-shirts er tilgængelige allerede nu hos H2O. 

H2O x Lars Vejen

Influencer Ella Karberg i samarbejde med Munthe og Superga Scandinavia

Den blot 20-årige influencer med mere en 150.000 følgere på Instagram kommer i efteråret ud med to forskellige projekter. I samarbejde med skobrandet Superga har hun ageret fotograf og kreeret en fotoserie med afsæt i den minimalistiske tennissko, som ifølge pressemeddelelsen tilføjer en skandinavisk vibe til brandets italienske arv.

Samtidig er hun gæstedesigner på en mindre kollektion i samarbejde med Munthe, der ligeledes fremhæver hendes kunstneriske måde at kommunikere på. Kollektionen består af seks styles med blandt andet mønstrede kjoler og farverige striktøjer.

“Kollektionen er en forlængelse af mig, min stil og mit univers. Jeg er stærkt inspireret af 70’erne og naturens farver og print,” fortæller Ella Karberg om kollektionen i en pressemeddelelse.

Kollektionen udkommer den 17. september på Boozt.com og i Munthes egne butikker og hjemmeside.

Munthe x Ella Karberg.

An Ivy x Kristian Haagen

Slipsemærket An Ivy kaster sig ud i en ny produktkategori med ur-ekspert Kristian Haagen bestående af fire charmeklude og ét enkelt slips i 100 procent silke. Det er en naturlig forlængelse af brandets preppy univers, som i forvejen tæller afstikkere fra slipset som oxfordskjorten, Ivy League-kasketten og lommeklude:

“Det er første gang, vi laver neckerchiefs hos An Ivy, og vi tilføjer dermed en ny produktkategori til vores voksende portefølje. Og jeg kunne ikke komme i tanke om en bedre medafsender end vores gode ven, Kristian Haagen,” skriver medstifter Alexander Gram i en pressemeddelelse.

Farvekombinationer og mønstre er inspireret af Kristian Haagens favorit ure med camouflage-mønster. Men selvom charmekluden indgår i deres klassiske herreunivers, fremgår det af pressemeddelelsen at, Kristian Haagen gerne ser begge køn tage tørklædet til sig.

Kollektionen lanceres den 4. september med et åbent event på Hotel Kong Arthur i København, og kan derefter købes online på brandet hjemmeside.

An Ivy x Kristian Haagen

Avail inviterer alle til digitalt modeshow på Instagram

Under modeugen så vi mange kreative bud på digitale præsentationer af tøj – fra kunstneriske modefilm til installationer og live streams – og fremtiden vil sandsynligvis byde på mange flere. Shopping app’en Avail er centreret omkring influencere, der kuraterer tøj til brugerne, og i forlængelse af dette inviterer de alle til et digitalt modeshow på deres Instagramprofil den 8. september kl. 12.00.

“Modebranchen har nu, mere end nogensinde, brug for nytænkning. Det vil aldrig blive ’busines as usual’ igen, og derfor vil vi udfordre den traditionelle modekalender,” skriver Avails CEO Noëmie Havehals i en pressemeddelelse.