Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Ny dansk modepris sætter fokus på bæredygtighed

Som led i en nyere CSR-strategi står Salling bag ny modepris, der med fokus på de bæredygtige overvejelser gives i kategorierne Årets Brand, Årets Talent og Årets Publikumspris.
Som led i en nyere CSR-strategi står Salling bag ny modepris, der med fokus på de bæredygtige overvejelser gives i kategorierne Årets Brand, Årets Talent og Årets Publikumspris.

“I Salling Stormagasiner vil vi gerne være med til at påvirke modebranchen som helhed mod en mere ansvarlig fremtid, sætte fokus på problemstillinger og gøre det nemmere for vores kunder at vælge med omtanke. Salling Future Friendly Fashion Award skal derfor inspirere og motivere modebranchens aktører til at satse på mere bæredygtig omstilling til gavn for os alle,” skriver Sallings CEO Marianne Bedsted i en pressemeddelelse om Sallings nye pris målrettet specifikt til bæredygtig mode.

Salling Future Friendly Fashion Awards uddeler derfor den 17. september tre priser i kategorierne Årets Brand, Årets Talent og Årets Publikumspris, hvor hovedprisen – Årets Brand – er en pengepræmie på 100.000 kroner, der gives til et brand som udmærker sig indenfor bæredygtighed på flere niveauer. Vinderen udpeges af en Salling nedsat branchejury, der blandt andet vil vurdere ud fra materialer, arbejdsforhold, produkternes levetid, CO2-aftryk og design. Brandsene har selv skulle indstille sig til hovedprisen, og blandt de indstillede findes ti nominerede.

Årets Talent tildeles en studerende eller nyuddannet designer fra en af de danske designskoler, mens publikumsprisen går til det brand, der har fået den bredeste opbakning fra Sallings kunder. Vinderne i begge kategorier går hver hjem med en pengepræmie på 25.000 kroner.

Prisoverrækkelsen er del af et større fokus på bæredygtighed for Salling Group

Prisoverrækkelsen indgår som led i en ny CSR-Strategi for Salling Stormagasiner, hvor de i både Aarhus og Aalborg vil introducere gavepapir- og poser i genanvendt papir, skifte til elektronisk skiltning og benytte monomateriale til emballage, altså emballage bestående af ét enkelt materiale, hvilket gør det nemmere at genanvende.

I forbindelse med prisoverrækkelsen sætter Salling fra den 16.-20. september fokus på bæredygtig mode med talks, live sessions, workshops og paneldebatter i deres stormagasiner i både Aarhus og Aalborg. Torsdag den 17. september på Salling Rooftop i Aarhus udløses spændingen for de nominerede brands, designere og talenter, når de tre priser uddeles ved et award-show for særligt inviterede.

Juryen til Salling Future Friendly Fashion Award består af Else Skjold, CEO for Lifestyle & Design Cluster Betina Simonsen, kreativ chef for Dansk Mode & Textil As Øland, bæredygtighedschef for Dansk Mode & Textil Marie Busck, CEO for Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark, medstifter af In futurum Frederik Larsen samt Fashion Forums chefredaktør Carla Christine Bruus Aagaard-Strube.