“Pandemien har vist os, hvor forbundne vi er, og at vi har evnen til at tilpasse os. Men den langvarige forandring afhænger af, hvorvidt modeindustrien er i stand til at samarbejde, så vi kan træde i karakter og spille en ledende rolle i kampen mod klimaforandringer. Jeg ved, at det for mange ikke er en nem opgave, og at alle virksomheder har begrænsede midler, hvilket er grunden til, at jeg i særdeleshed er stolt af at kunne lancere denne rapport sammen med vores strategiske partner, McKinsey & Company. Jeg er overbevist om, at den vil hjælpe industriens ledere med bedre at forstå, hvor de skal lægge deres indsats og stadig få mest muligt ud af deres investeringer.” 

Det fortæller Eva Kruse, CEO i Global Fashion Agenda, som i dag fremlægger en ny rapport ved navn ’Fashion on Climate’. En rapport, de har udarbejdet i samarbejde med McKinsey & Company i ønsket om at analysere – og dermed kaste endnu skarpere lys over – modeindustriens CO2-udledning.

For selvom budskabet efterhånden synes at være nået ud til de fleste – ikke mindst i lyset af Covid-19, der også har været et miljømæssigt wakeup call for mange – er der stadig behov for at tale om, hvor kritisk modeindustrien påvirker vores allerede overophedede klima. Det mener de to parter, der i rapporten fortæller, at selvom mange virksomheder allerede arbejder med at reducere deres udledning, er branchen overordnet set fortsat på vej i den forkerte retning. En retning, der – hvis vi ikke får skiftet vejbane – forringer chancen for, at vi på verdensplan kan holde os indenfor en temperaturstigning max 1,5 grader over det førindustrielle niveau, som siden 2018 har været den gængse målestok for, hvordan vi undgår de mest katastrofale konsekvenser.

Men hvor slemt står det egentlig til? Ifølge rapporten udledte tøj- og skoindustrien 2,1 milliarder tons CO2 i 2018, hvilket svarer til omkring fire procent af den samlede udledning på verdensplan. Eller som der også skrives for at sætte tallet i perspektiv: modeindustrien udleder ligeså meget  CO2 om året som Tyskland, Frankrig og Storbritannien. Tilsammen. Og tallet er stigende. Hvis der ikke tages nye tiltag, udover dem, der allerede er i spil, vil vores udledning stige til omkring 2,7 milliarder tons om året i 2030.

Tre vigtige indsatsområder – og en opløftet økonomi

Hvordan får vi så rettet op på problemet? Det er netop det, der er målet med rapporten. For ifølge Global Fashion Agenda og McKinsey & Company, skal modeindustrien halvere sin årlige udledning, svarende til omkring 1,1 milliarder tons, i løbet af de næste ti år, hvis 1,5 grader-målet skal nås. Det er det, de i rapporten kalder ’accelereret reducering’ – at både brands, retailere, leverandører og så videre samarbejder om en koordineret indsats for at sænke det fælles udslip. I den forbindelse har Global Fashion Agenda og McKinsey & Company identificeret tre indsatsområder, som de mener bør prioriteres i branchen; at reducere CO2-udledningen både i værdikæden og produktionsleddet, gennem blandt andet materialehåndtering, spildreducering og brugen af vedvarende energi, i egne operationer, såsom designproces, retail, transport og indpakning, og sidst at bruge sit brand til at opfordre til mere bæredygtig forbrugeradfærd.

’Fashion on Climate’ handler dog ikke kun om at vise, hvor man som leder i branchen skal sætte ind – den handler også om at vise, hvordan man som virksomhed godt kan prioritere at sænke sit aftryk og stadig være omkostningsbevidst – noget, der især må siges at være på dagsordenen for de fleste i denne tid:

“Den gode nyhed for modeindustrien er, at omkring 55 procent af de greb, der kræves for at opnå accelereret reducering på 1,7 milliarder tons drivhusgasser i 2030, genererer besparelser på tværs af hele industrien,” skrives der i rapporten om de økonomiske udregninger.

Læs hele rapporten og dyk ned i de enkelte analyser her.