DK Company om sæsonens messer: “Når vi mødes, opstår der magi”
Vigtigheden af det fysiske møde blev fremhævet blandt sæsonens messebrands, hvoraf flere kom hjem med gode ordrer og kundemøder trods de forventede lavere besøgstal.“Det har helt klart været en genstart. Vi skal ikke undervurdere det vigtige i, at vi er kommet i gang igen som den første messe i Europa. Det er rigtig vigtigt for os at komme ud, se og møde vores kunder i øjenhøjde. Det lige at sige hej og give hinanden albuen har været rigtig godt. Hos DK Company har vi oplevet denne messe som meget anderledes og mere stille end normalt, men vi er glade for at komme i gang,” fortalte CEO i DK Company Jens Poulsen, da vi fangede ham på CIFF på modeugens sidste dag. Her understregede han flere gange vigtigheden i det fysiske møde for modebranchen – selv i en tid, hvor mundbind for manges vedkommende sætter en stopper for kindkys, og kram er erstattet med albuestød.
Og netop muligheden for det fysiske møde er jo unægteligt det, der har været allermest oppe at vende i forhold til eksekveringen af modeugen denne måned. Noget, man både på Revolver, CIFF og Copenhagen Fashion Week har knoklet for kunne lade sig gøre inden for de stadigt foranderlige retningslinjer. For kunne vi overhovedet mødes og forsamles? Ville der komme indkøbere? Og hvis ja, turde de så købe ind til deres butikker? Men selvom der var både færre brands og gæster på både CIFF og Revolvers to messer i henholdsvis Øksnehallen og Forum, var der blandt de udstillende brands både positivisme og opbakning omkring både afholdelsen og eksekveringen.
“Det er sindssygt fedt, det (Christian red.) Maibom og Copenhagen Fashion Week har stablet på benene med alle de udfordringer, de har haft med corona. Det er primært derfor, vi er her – for at støtte op om den danske modeuge. Og så er det også sjovt at netværke med alle ens kollegaer og se de andres kollektioner,” lød det fra Head of Sales hos Martin Asbjørn Kasper Willy, der havde sin stand hos Revolver i Forum. Også Virgil Nicholas, manden bag skobrandet Vinny’s, og Les Deux’ Sales Director, Morten Kristiansen, roste – trods de forventede lavere besøgstal – kvaliteten af de besøgende, brandmikset og setuppet. Et setup, der for Revolvers vedkommende udmærkede sig ved en veltænkt, ressourcebesparende transparens, der gik i god tråd med branchens øgede fokus på bæredygtighed: papsøjler med brandnavne og ingen tunge og dyre vægge til at skærme brands fra hinanden og forhindre overblik for de besøgende.
Forhåndsaftalte møder virkede
Også på CIFF bliver rammerne og muligheden for det fysiske møde rost, og indtrykket generelt – gældende for begge messer – er, at dem, der havde aftalt deres møder på forhånd og lavet deres bearbejde, også var dem, der kom hjem med de bedste ordrebøger.
“Vi synes, at rammerne herude er flotte. Vi har mulighed for at vise kunderne vores kollektioner på en god måde og snakke om aktiviteter i butikkerne til efteråret. Alle de møder, vi har haft, har været meget positive,” sagde CEO hos LauRie Cecilia Winther og uddybede:
“Det er vigtigt for os at være på CIFF, fordi vi her har mulighed for at samle flere kunder på én gang. Og vores kunder vil meget gerne se kollektionen. Vi har en stor kollektion, som er meget svær at slæbe rundt til butikkerne. Så synes vi også, at måden at være sammen på herude er både afslappende og hyggelig. Det giver os mulighed for at præsentere vores brand på den bedst mulige måde.”
Ikke langt fra LauRie ligger Ca®shott & Bianco, hvor Lotte Brinck, Sales Manager, ligeledes ser vigtigheden i det fysiske møde:
“Det er vigtigt for os at være til stede på CIFF, da det stadig er en rigtig vigtig messe. Både for vores danske kunder, men også for vores udenlandske. Bare at vise at vi er til stede. Og vise vores danske kunder især, at de kan møde os og se vores kollektion.”
Det fysiske møde er – endnu – messernes stærkeste aktiv
Meget tyder på, at det netop er det fysiske møde på messerne og muligheden for at se og mærke kollektionerne, der er det vigtigste for brandsne.
Den digitale dimension med mulighed for virtuelle showrooms og ordrebøger, som begge messer tilbød deres udstillere syntes ikke at være blevet anvendt særligt. Noget, der dels kan skyldes, at det er første gang det tilbydes, og at mange allerede har deres eget digitale showroom eller B2B platform – hvilket blandet andet gjorde sig gældende for DK Company, Martin Asbjørn, LauRie Ca®shott, Bianco samt Les Deux.
“Vi har lavet vores eget digitale showroom,” fortalte Kasper Willy og fortsatte: “Det gjorde vi allerede for halvanden måned siden, da vi ikke kunne komme til Paris. Vi laver normalt 90 procent af vores business i Paris, hvor vi sælger til en masse butikker udenfor Skandinavien. Da vi fandt ud af, at der ikke ville være nogle showrooms i Paris eller New York, var vi ret hurtige til at lave et rigtig fedt digitalt showroom, som faktisk har givet os mange nye kunder. Selvom de ikke kan mærke kvaliteter eller se de forskellige styles rigtigt, har showroomet været så stærkt, at de faktisk har købt ind alligevel.”
Også Ca®shott & Bianco har skabt deres egen platform:
“Vi har som noget helt nyt valgt at lave et virtuelt showroom til vores kunder. Vi har taget 360 graders billeder af hele vores showroom og lagt det ud som et link til vores kunder. Gennem det kan de gå rundt i vores showroom og føle, at de er her, selvom de ikke kan komme fysisk.”
Fremtidens modeuge
Med blot fem måneder til næste messe i en verden og en branche, der stadig er rystet af pandemien og med flere både danske og internationale aktører, der vil bryde med modesystemet, gentænke modekalenderen og afvikle en usund udsalgskultur, er det relevant at tænke på, hvordan messerne ser ud næste sæson – drøftelser, der uden tvivl allerede er i gang hos både Christian Maibom og hos CCO i BC Hospitality Group Christian Folden, der lige nu er ved at rekruttere en ny til at stå i spidsen for CIFF, efter at Kristian Andersen stoppede som Chief Innovation Officer tidligere på året.
“Man skal drøfte omkostningerne ved at være her. Denne sæson har været hård for hele vores branche, og det er vigtigt, at vi alle bakker op om kunder og partnere. Det er én ting. Noget andet er, at jeg tror, man skal re-tænke det `at være på messe´. Specielt nu, hvor vi, mere eller mindre, har prøvet en sæson uden, og hvor mange kunder har valgt en anden måde at købe ind på. Måske skal der tænkes over, hvordan man kan trække flere udenlandske indkøbere til København, og hvordan vi sammen kan brande messen. Måske kan man lave temaer omkring bæredygtige brands og generelt give folk en anden slags oplevelse, så det bliver mere interessant for indkøbere fra andre lande,” lød overvejelserne fra Cecilia Winther fra LauRie omkring CIFF på den lange bane.
Hos Jens Poulsen var budskabet dog entydigt:
“Når vi mødes, opstår der magi. En del af branchen er, om vi vil det eller ej, er faktisk, at vi er sammen. Jeg plejer at sige, at sammen er vi stærkest. I DK Company er vi 22 brands, men vi ser gerne alle hallerne herude blive fyldt med vores kollegaer, så vi kan tiltrække kunder og indkøbere fra hele Europa. I Tyskland og Holland og så videre vil de neddrosle messerne. Lad os gå den anden vej. Lad os stå stærkt næste gang, så alle de internationale indkøbere kommer hertil. Det er mit ønske.”