Ball Group voksede støt i 2019 – men satser på online over butik i 2020
Et voksende onlinesalg og en coronakrise, der har vendt alt på hovedet, får Zizzi-ejeren Ball Group til at satse mere digitalt og mindre på fysiske butikker.Endnu et regnskab med stor omsætningsvækst er blevet fremlagt af Ball Group, der ejer plus size-mærket Zizzi. Koncernen har netop fremlagt resultaterne for 2019 – og heri ser man, at omsætningen er vokset betydeligt, fra 590.712 millioner kroner i 2018 til 711.452 millioner i 2019.
Ser man på bundlinjen er denne nogenlunde stabil, dog med en mindre tilbagegang, fra 23.764 millioner kroner i 2018 til 21.987 millioner i 2019. I løbet af 2019 skete et ejerskifte, idet den danske kapitalfond Axcel, der havde ejet Ball Group siden 2007, solgte koncernen til den tyske kapitalfond Findos Investor. Og det er, ifølge ledelsen, én af årsagerne til udviklingen i årsresultatet, der blev påvirket af “betydelige engangsomkostninger,” men som alligevel anses som “tilfredsstillende.”
“2019 blev endnu et succesfuldt år for Ball Group med yderligere udrulning af den transformation, som blev sat i søen i 2016. I løbet af de sidste fire år har koncernen gennemgået et skifte fra at være en traditionel wholesale- og franchisevirksomhed til at blive en virksomhed med både egne butikker, e-commerce og wholesale som hoveddistribution,” skriver Ball Group i regnskabets ledelsesberetning.
Mere onlinesalg betyder færre fysiske butikker
“I løbet af marts 2020 blev det tydeligt, at Covid-19 vil få store konsekvenser for modeindustrien, og hermed ville også Ball Group blive påvirket. Som en konsekvens af det, har Ball Group været tvunget til midlertidigt at lukke fysiske butikker, hvilket har forårsaget en reduceret omsætning. Noget, der til en vis grad er blevet kompenseret gennem en stigning i indtægterne fra onlinesalg.”
Sådan skriver Ball Group videre om den ændrede økonomiske situation grundet coronakrisen i regnskabet. Her gør de det dog også klart, at de har gjort brug af diverse tilgængelige hjælpepakker samt sikret en udvidelse af deres kreditfaciliteter gennem både bank og Vækstfonden, som tilsammen vil sikre finansiel stabilitet året ud. Hvordan situationen ellers vil påvirke Ball Group, er dog stadig for tidligt at slå fast, “men det er klart, at årets omsætning og resultat vil være negativt påvirket i en sådan grad, at det er usandsynligt, at der opnås et overskud for året.”
Af denne grund har Covid-19 medført et fokusskifte for koncernen, der vil udvide indsatsen på nettet og som en konsekvens heraf lukke flere fysiske butikker. Det skriver Børsen.
“Coronakrisen får os til at accelerere online. Vi har haft succes de senere år, fordi vi har turdet tage beslutninger om at lukke fysiske butikker, og jeg er helt overbevist om, at salget vil fortsætte med at stige online – enten i vores egen e-commerce eller via onlineforretninger eller platforme som Zalando, Boozt, Amazon og Otto. Vi har ingen faste planer om, at vi skal have 46 eller 36 eller 26 fysiske butikker. Vi skal være der, hvor kunderne er,” siger Ball Groups CEO, Kuno Kildetoft Mehlsen, til Børsen.
Det betyder, at Ball Group regner med at lukke et sted imellem ti og 20 procent af sine i alt 110 Zizzi-butikker inden årsskiftet.