Rebekka Bay er én af de danske designere, hvis talent har bragt hende langt ud over de hjemlige grænser. Hendes CV tæller en voksende liste af anerkendte mærker, både danske og internationale, som Bruuns Bazaar, Gap, Everlane, Uniqlo – og nu også Marimekko. Den 50-årige designer er netop blevet udpeget som ny kreativ direktør i det ikoniske finske mode-, bolig- og tekstilhus, hvis farverige print har vidt og bredt genkendeligt siden 1951. En virksomhed, hun desuden har siddet i bestyrelsen hos siden april 2017.

“Jeg har altid set idéer som mere spændende end mode, innovation og kreativitet vigtigere end hurtige trends. Jeg tror, at Marimekko som livsstilsbrand og i sit udtryk er lige så relevant i dag, som det var for 70 år siden. Jeg ser frem til at blive en del af Marimekkos kreative team, og jeg er ydmyg og smigret over invitationen. Jeg håber, at kunne fremme kreativitet og tiltrække talent samt drive innovation og kvalitet for yderligere at øge den bæredygtige praksis og styrke Marimekkos position som et glad, tidløst og globalt livsstilsmærke,” lyder det fra Rebekka Bay selv i en pressemeddelelse.

Skal være med til at styrke Marimekkos globale vækstrejse

Senest har Rebekka Bay besiddet rollen som kreativ direktør for Uniqlos Global Innovation Center i New York og Tokyo. En rolle, hun har haft siden 2017. Fra 2015–17 arbejdede hun som Head of Design and Product hos Everlane i New York og San Francisco, hos Gap Global Design i New York fra 2012–15, Bruuns Bazaar i København fra 2011–12 og COS i London fra 2006–11. I sin nye rolle hos Marimekko skal hun lede det kreative team, som blandt andet tæller brandets Head Designer for Ready-to-Wear, tasker og accessories, Satu Maaranen, og Design and Product Development Director for interiør og print Minna Kemell-Kutvonen.

“Jeg er meget glad for, at en internationalt anerkendt designer som Rebekka Bay vil være med til styrke vores globale vækstrejse. Rebekka er en visionær, kreativ leder med en unik evne til at kombinere en stærk kreativ vision med en kommerciel tankegang. Marimekko har i flere år haft succes med at modernisere vores brand og udvikle kollektioner, der appellerer til et bredere, globalt publikum. Rebekka kender Marimekko godt, og hendes alsidige internationale erfaring og viden om de asiatiske markeder vil støtte vores kreative team i at udvikle vores kollektioners appel yderligere,” supplerer CEO Tiina Alahuhta-Kasko.

Rebekka Bay trådte ud af Marimekkos bestyrelse her i juni og tiltræder officielt sin nye stilling den 1. september 2020.