Samsøe

Flere kvinder i ledelsen, bedre materialer, forbrugeropdragelse: Samsøe Samsøe åbner op om CSR-initiativer

Secondhand-afdelinger i butikkerne, langt flere certificerede materialer, mindre plastik og transport er enkelte af en lang række key-points i Samsøe Samsøes rejse mod en stærkere CSR-profil.
29.05.2020 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube

Yderligere implementering mere bæredygtige materialer, færdiggørelsen af en guideline for leverandører, der skal være opfyldt i 2024, flere kvinder i ledende stillinger. Dette var tre af Samsøe Samsøes vigtigste KPI’er i 2019 – et år, hvor brandet samtidig skærpede sit fokus på at minimere sit miljømæssige fodspor og sociale ageren med afsæt i FNs 17 verdensmål.

Dette skriver de to ejere, Peter Sextus og Per-Ulrik Andersen, i deres netop udgivede CSR-rapport for 2019, der dels illustrerer det allerede eksekverede, men også det planlagte. I indeværende år er de i fuld gang med at implementere 3D-teknologi til at erstatte de omkostnings- og ressourcetunge samples, optimere fit og størrelser, øge brugen af mere bæredygtige materialer, reducere brugen af plastikindpakning og transport igennem nye foldemetoder samt at udvikle secondhand-afdelinger i deres butikker – noget, der skal være med til at øge kundernes opfattelse af tøj som noget dyrebart. Noget, man skal passe på.

“I 2019 intensiverede vi vores fokus på at reducere vores negative miljømæssige fodaftryk, og vi fortsatte med at gøre fremskridt inden for ligestilling blandt vores medarbejdere og med kontrol af vores værdikæde. Vi er langt fra i mål, men der er gjort fremskridt, og vi vil fortsætte med at intensivere vores indsats i 2020 og fremover,” udtaler Peter Sextus i forbindelse med rapporten.

Færre kollektioner og lavpraktiske forandringer

Udviklingen mod at blive en bæredygtig virksomhed er gennemgribende, også ned i det mere lavpraktiske – det betyder, at Samsøe Samsøe i 2019 blandt andet også har skiftet til LED-belysning på deres lagre og hovedkontor, har indført affaldssortering på hovedkontoret, ligesom de gennem bedre planlægning har formået at reducere deres brug af flytransport med 52 procent. Sidste år reducerede Samsøe Samsøe deres årlige kollektioner fra seks til fire og introducerede fire certificeringer for fjer og dun, bomuld, uld og læder – lige som brandet fortsat arbejder på at inkludere mere bæredygtige materialer.

Men selvom mange af delmålene allerede er opnået eller er godt i gang med at blive det, bliver det flere gange i både pressemeddelelsen og den 55-sider lange rapport understreget, at det er en igangværende proces, og at man godt kan blive bedre – og arbejder på at blive det. For det er efterhånden så blotlagt for både branche og forbrugere, at mode er en miljøsynder af de helt store, at der ikke er anden vej end den mest muligt bæredygtige – også, eller måske især – fordi visionen er at styrke mærkets position som internationalt premium brand. Derfor er det godt, at der er en kommet en større åbenhed omkring det at være i en bæredygtig transition, og et ønske om at ville vidensdele – ikke omkring, hvordan man nåede i mål, men omkring selve ruten dertil.

“Vi er fuldt ud klar over det ansvar og den rolle, vi har som virksomhed og dermed som et led af den transformation, der er nødvendig i modebranchen. Vi er forpligtet til at bidrage til internationale principper for social og økonomisk bæredygtighed og sikre, at vores produkt efterlader så få negative indvirkninger på miljøet og mennesker,” siger Samsøe Samsøes CSR & Sustainability Manager, Mette Lind, i pressemeddelelsen og fortsætter:

“Vi mener, at tiden er inde til en gennemgribende ændring af vores indstilling til varighed og bæredygtighed af vores tøj. Holdbarhed og lang levetid har altid været nøglefaktorer i design og produktion af vores produkter – netop disse to faktorer er bæredygtighed i vores øjne.”

Den fulde rapport kan downloades her.