Man fristes efterhånden til at sige, at alt Cecilie Bahnsen rører bliver til guld. Det er i hvert fald tilfældet indtil videre for den danske designer, hvis brand i eget navn har været med til at sætte Danmark endnu mere på modens verdenskort. At Cecilie Bahnsen tiltrækker opmærksomhed fra nær og fjern bekræftes da også med hendes nyeste samarbejde med det singaporeanske sko- og accessoriesbrand Charles & Keith.

Sammen har de lavet en skokollektion bestående af fire forskellige styles, tre Mary Janes og klassiske mules, som tro mod Cecilie Bahnsens bagkatalog er inspireret af traditionelle skoleuniformer, der er et tilbagevendende tema i hendes design:

“Jeg har altid været fascineret af skoleuniformer. Det forklarer nok, hvorfor jeg elskede Mary Jane-skoen i Charles & Keiths kollektion så meget. Det er en traditionel skolepigesko, men den har også kontrasten af en mere maskulin-feminin kvalitet, som jeg altid leder efter. Historisk set var en Mary Jane ikke kun en sko til piger. Helt ind i det 20. århundrede bar små drenge dem også,” siger hun i en pressemeddelelse i dag og fortæller om sit arbejde med selve kollektionen:

“Vi gjorde vores super feminine, mere ’lady like’ end de sko, vi har lavet før, og arbejdede med patchwork og håndtegnet broderi. Jeg synes, kombinationen af den klassiske Charles & Keith-form og vores touch er meget smuk. Det har været virkelig spændende at se, hvordan vi kan oversætte vores univers til en sko,” siger Cecilie Bahnsen, der dog også tidligere har kastet sig over den kategori i en populær kollektion af sandaler i samarbejde med perlemager Margrethe Hjort Hay.

Signaturmaterialer, citrongule indspark og et positivt budskab

I den nye kollektionen finder man to af Cecilie Bahnsens signaturmaterialer; en genanvendt satin med et håndtegnet, quiltet broderi samt et patchwork-design skabt af tekstiler fra hendes eget arkiv. Derudover repræsenterer skoenes mønstre og farver hendes AW19-show med en farvepalette, der holder sig hovedsagligt til sort og hvid med enkelte citrongule indspark.

“Siden grundlæggelsen af vores virksomhed har vi støttet unge designere indenfor mode- og kunstscenen. Da vi mødte Cecilie Bahnsen vidste vi øjeblikkeligt, at vi var et perfekt match, som ville kombinere vores kompetencer indenfor skofremstilling med hendes utrolige viden om materialehåndværk. Idéen var at være loyale overfor Cecilies design-DNA og unikke fortolkning af kvinders femininitet i en oversættelse af hendes poetiske kjoler til sko. Men dette samarbejde handlede også om at skabe noget unikt og ansvarsbevidst. At fortælle et positivt budskab gennem kollektionen,” supplerer Charles & Keith og referer til begge parters ønske om at bruge mindst mulige ressourcer hele vejen igennem samarbejdet med dustbags syet af stofrester fra tidligere sæsoner samt minimal brug af emballage.

Cecilie Bahnsens ny kampagne er skudt på kostskolen Herlufsholm.

Kollektionen vil være tilgængelig fra i dag, den 25. maj 2020, på Cecilie Bahnsens egen webshob samt hos Charles & Keith.